Кросовер ексглави Укравтодору Новака конфісковано для охорони польського кордону від режиму Лукашенка

Розкішний автомобіль колишнього керівника Укравтодору, громадянина Польщі Славоміра Новака, якого обвинувачують в корупції, передано для захисту польського кордону від білоруського та російського гібридного наступу.

Про це повідомило  Польське радіо з посиланням Tvp.infо.

Відтепер крутою автівкою “Range Rover Valer”, яку колись купив Славомір Новак за відкати та хабарі під час “будівництва нових доріг”, користуються польські прикордонники. 

Читайте також матеріал: Польські прикордонники заявили про обстріли з боку Білорусі

Кордон між Польщею та Білоруссю. Фото: Аттіла Хусейнов / SOPA Images / LightRocket через Getty Images

Нагадаємо, що Окружна прокуратура у Варшаві підозрює Славоміра Новака у керівництві організованою злочинною групою, корупції та відмиванні грошей.  Розслідування стосуються в основному 2016-2019 років, коли Новак державне агентство «Укравтодор». Новака вивели на чисту воду українські та польські правоохороонці, це була спільна робота з викриття махрового корупціонера.

Ось що розповідав керівник САП Назар Холодницький:

“Вперше в історії діяльності Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП) і НАБУ за допомогою міжнародної спільної слідчої групи викрили корупційні дії колишнього топ-менеджменту “Укравтодору”.

Колишнього міністра транспорту і водного господарства Польщі у 2016 році було запрошено в Україну для того, щоб він, використовуючи свій попередній досвід та професійні навички, допоміг оптимізувати та покращити автомобільну інфраструктуру України.

З цією метою наша держава забезпечила більш ніж належний рівень оплати праці іноземного фахівця, що мав стати запобіжником у вчиненні корупційних дій.

Однак експосадовець після призначення на посаду наприкінці жовтня 2016 року, вже за місяць розпочав дії, спрямовані на отримання неправомірної вигоди від учасників тендерних процедур, використовуючи свої службові повноваження та пов’язані із цим можливості для надання переваг в інтересах компаній, які брали участь у тендерних процедурах (публічних закупівлях) щодо будівництва, ремонту та реконструкції автомобільних доріг державного значення, а також супутніх об’єктів дорожньої інфраструктури.

За таке особисте сприяння колишній очільник “Укравтодору” вимагав та отримував неправомірну вигоду.

Форма отримання неправомірної вигоди не була звичайною. За задумом, він, використовуючи довірених осіб, реєстрував на їх імена на території Республіки Польща підприємства, статутний капітал яких поповнювався коштами учасників тендерних процедур “Укравтодору”.

Таким чином вживались заходи для маскування походження неправомірної вигоди.

Зокрема, на даний час встановлено створення двох таких підприємств на території сусідньої держави.

Зокрема, у жовтні 2017 року банківські рахунки підконтрольної особи були поповнені двома траншами на суму 20 та 50 тисяч Євро, а також передано готівку на суму 49 тис. доларів США, які в подальшому були внесені у статутний фонд одного із підприємств.

Крім того, в.о. голови “Укравтодору”, упродовж травня-серпня 2018 року оголосив одному із учасників тендерних процедур необхідність сплачувати йому по 45 тисяч євро щомісячно упродовж 2 років на рахунки компанії, зареєстрованої на Кіпрі, під виглядом надання фіктивних консультаційних послуг.

Цьому ж суб’єкту тендерних процедур була оголошена вимога заснувати на території Польщі спільне підприємство зі статутним капіталом 1 млн. злотих (понад 8 млн.грн.), 50% якого мало б належати через підставних осіб викокопосадовцю…”

На цю тему читайте статтю: 45 тисяч євро – “дорожній конверт” поляка Славоміра Новака. І таких “конвертів” було чимало

Як розповідав “Український репортер”, Новак був ласим на відкати від тенедерів і на хабарі. НАБУ зазначає, що всі ці випадки пов’язані з ухваленням рішень про використанням коштів, наданих міжнародними фінансовими організаціями у вигляді кредитів на ремонт українських доріг.

Загальна сума кредитних коштів, які злочинна група використала як привід для отримання неправомірної вигоди від компаній у сфері дорожнього господарства, перевищує 270 мільйонів євро.

В одному з епізодів йшлося про сплату 10% «консультаційних послуг», що становило понад 180 тис. євро. В іншому компанія-переможець тендеру Укравтодору мала сплатити внесок до спеціально створеного спільного підприємства у Польщі, еквівалент якого становив на момент вчинення злочину понад 3,5 млн грн.

Інший факт стосується викупу іншої, спеціально створеної, компанії зі статутним капіталом у 15 тисяч євро за 300-350 тисяч євро.

В обмін на це екскерівник “Укравтодору” обіцяв «не помітити» порушень термінів виконання контрактів однією з компаній-підрядниць “Укравтодору” і не вимагати від неї сплати штрафних санкцій.

Особливістю наведених злочинів було те, що вони починались в Україні, а завершувались у Польщі.

Розслідування наведених фактів детективи Національного бюро здійснюють із вересня 2019 року. Після того, як з’ясувалося, що наведені факти також розслідує Центральне бюро антикорупційне Польщі, в листопаді 2019 року створено спільну слідчу групу, до складу якої від України увійшли детективи НАБУ та прокурори САП, від Польщі — працівники Центрального антикорупційного бюро та Окружної прокуратури міста Варшави.

Координація дій обох сторін відбувалась за участі Євроюсту.

«Ексміністр (транспорту) в уряді Дональда Туска може стати одним з найвисокопоставленіших українських посадовців, якого схопили місцеві антикорупційні органи», – читаємо у «Dziennik Gazeta Prawna».

«Це був механізм у вигляді надходження апортів (товарів, будівель, що оцінюються і прирівнюються до визначеної суми грошового капіталу, внеску – ред.) до фірм, пов’язаних зі Славоміром Н., з яких потім виводили кошти. Це не стосується тільки України. Є теж польські ниточки», – читаємо у статті.

За джерелами «DGP» з польського боку, незаконна діяльність стосувалася зокрема розбудови автомагістралі з Києва до Одеси, співфінансованої Європейським банком реконструкції та розвитку, а також автошляху Київ-Харків.

На теренах Польщі створювали компанію, неправомірну вигоду передавали через третіх юридичних осіб або безпосередньо готівкою і створювали статутний капітал цієї компанії.

Так не тільки отримували незаконну матеріальну вигоду, але і легалізували її. За словами НАБУ, компанії теж викуповували контрагенти “Укравтодору” за суми у кількасот разів вищі їхньої вартості.

В іншій справі Новак запропонував одній із іноземних будівельних компаній акціонерне товариство, якому допомагав з бізнесом в Україні, а після відставки з посади в.о. голови “Укравтодору”, мав намір увійти до його правління або наглядової ради.

За словами польської прокуратури, Новак отримав понад 1,3 млн. злотих, а частину цих коштів витратив на придбання автомобіля марки “Range Rover Valer” вартістю 310 тисяч злотих і картин на суму 56 тисяч злотих.

Новаку за створення і керування злочинною групою загрожує 10 років позбавлення волі.

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *