Чому Україна знову опинилася в міжнародному санкційному “піратському списку 301”?

Це вже доконані факти. Влада, чиновники й олігархат можуть все. Можуть вкрасти в української авторської спільноти, як це було в 2013 році, Будинок Автора на столичній вулиці Богдана Хмельницького. Можуть роками тотально й безкарно «розпилювати» авторські гроші.

Можуть зневажати не тільки законні фінансові інтереси українських авторів і правовласників, але (нонсенс!) можуть вчиняти те, чого не роблять в жодній цивілізованій державі – ображати інтереси зарубіжних, зокрема, й американських авторів, чия музика звучить на просторах нашої держави.

За це суворо карають. Сполучені Штати Америки вважають однією з підвалин своєї економіки захист прав інтелектуальної власності та готові болюче наказувати тих чиновників та цілі країни, що порушують права інтелектуальної власності. Механізм досить прозорий. Міжнародний альянс інтелектуальної власності (IIPA) щороку готує розширену доповідь 301, де фіксує зловживання в цій сфері, на підставі яких Офіс торгового представника США (USTR) готує подання до Конгресу США щодо застосування санкцій до країн (або персоналій), дії яких призводять до порушень прав інтелектуальної власності.

Днями вийшла чергова доповідь IIPA за 2021 рік . Як у ній представлена Україна? Читачі «Українського репортера», які стежать за перипетіями навколо сумнозвісного законопроєкту No5572, мабуть, здогадаються без слів. Дійсно, ПРА фактично визнала відсутність прогресу в питаннях удосконалення охорони авторського права і суміжних прав в державі Україна.

Розпіарений візит нового очільника Мінекономіки в США нічого не дав. Україна у Списку 301 – документі, в якому Торговий представник США щороку визначає перелік найбільш «піратських» країн світу, відкотилася до рівня Priority Watch List. Ось як у США оцінюють події в авторському праві України.

«У 2019 році було акредитовано три організації, що підтримуються як музичною індустрією, так і артистами: Українська Ліга Авторських та Суміжних Прав (УЛАСП), акредитована щоби представляти виконавців та виробників фонограм (та відеограм) у сфері публічного виконання. У грудні 2020 року акредитаційна комісія акредитувала ОКУ для музичних творів (музичних композицій) — ОКУ АСП (публічне виконання) та АіВ (публічне сповіщення).

Цей раунд акредитації було завершено Міністерством економіки у вересні 2021року. Крім того, неакредитовані ОКУ у тому числі UACRR (громадська організація УААСП) продовжували діяти протягом 2019-2022 років без акредитації, провокуючи тривалий хаос на ринку та проблеми з верховенством права. Заперечення та сильний опір (політичний та юридичний) з боку противників реформи тривали, в результаті чого Верховна Рада ухвалила законопроєкт No5572, який (якщо його підпишуть) скасовує останній раунд акредитації ОКУ (публічне виконання та сповіщення). Результати процесу акредитації ОКУ 2019-2020 років мають бути збережені.

Однак, як продемонструвало ухвалення в парламенті законопроєкту No 5572, яким скасовується акредитація ОКУ, призначених для збору винагороди для авторів та видавців, система широко відкрита для політичних ризиків і є нестабільною. Якщо законопроєкт No5572 буде підписано і він стане законом, це означатиме серйозний відкат реформи ОКУ в Україні й створить небезпечний прецедент для всіх майбутніх акредитацій.

Загалом, залишається сумним, що адміністративна акредитація ОКУ, яка має обслуговувати правовласників, широко піддається політичним ризикам, на відміну від суто неполітичного питання».

Отже, навіть з точки зору офіційного Вашингтону, в Україні є організації АіВ, УЛАСП та ОКУАСП, що заслуговують на довіру і користуються підтримкою музичної індустрії та міжнародного співтовариства. А ті хто просуває законопроєкт №5572 – є противниками реформ. Хто саме ? Про це – написано десятки й десятки статей, які, на велику прикрість, влада вперто “не помічає”.

Звертає на увагу ще один промовистий факт з цього документу: керована двома рок-музикантами В. Харчишиним і Т.Тополею ГО “УААСП”, які, власне, й докладають усіх зусиль, щоб легалізувати законопроєкт №5572, другий рік поспіль фігурує в цьому міжнародному “піратському” СПИСКУ 301 як одна з “творців” хаосу в музичній індустрії України.

До речі, Уповноважена з прав людини Верховної Ради України Людмила Денісова офіційно звернула увагу Президента України на висновок Головного юридичного управління ВРУ, де йдеться про невідповідність деяких положень проєкту закону №5572 позиціям Конституційного суду України «в результаті чого прийнятий Закон може стати предметом конституційного оскарження».

Цікаво, чи ризикне тепер Президент України підписати 5572?

 

Олександр ЯГОЛЬНИК, продюсер, композитор, публіцист, поет, драматург

 

 

 

 

Like

Олександр Ягольник

продюсер, композитор, публіцист, поет, драматург


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *