Композитор Олександр Ягольник просить міністра Авакова з’ясувати, до чиїх кишень потрапляє інтернет-роялті українських митців

Пандемія коронавірусу вдарила і по шоу-бізнесу, який також переживає кризу і тотально переходить в онлайн. Що може полегшити життя митцям?

Спливає на думку: українцям пощастило, що наш кострубатий і вигідний олігархам, а не авторському цеху Закон про роялті був прийнятий в парламенті саме влітку 2018-го, а не восени.

І законотворці тої юридичної ахінеї, що насправді мало чого спільного має з реальними потребами індустрії, на наше щастя тоді просто уявити собі не могли, що в авторів шоу-бізнеса невдовзі з’явиться ще один додатковий потужний елемент доходу: інтернет-роялті.

Що 24 жовтня 2018 року Європарламент з другої спроби прийме Директиву “Про авторське право в умовах єдиного цифрового ринку”, де є вимоги від онлайн-платформ, таких як YouTube i Facebook, сплачувати справедливу винагороду авторам музики, що завантажується на ці сервіси, і генеральний директор СISAC Гаді Орон офіційно повідомить наступне:

– Для чотирьох мільйонів творців з усієї планети, яких представляє CISAC, Європа прийняла історичне рішення, яке матиме глобальний ефект. Європарламент виступив за основні цінності, які протягом століть були стовпами європейської культури та творчих галузей. Незважаючи на хвилю дезінформації, підняту великими корпораціями, Європа проклала шлях до справедливості для творців у цифрову еру. Це голосування відбулося в Європі, але матиме позитивні наслідки для умов роботи творців з усього світу.

За нинішніх важких часів, які тільки-но починаються, інтернет-роялті стає важливим “золотим парашутом” для всього музичного світового шоу-бізнесу, а для українських авторів  чи не єдиним джерелом доходу.

Чи має право будь-який український автор отримувати своє інтернет-роялті? Сто відсотків. За все своє, що звучить.

А на чиї рахунки переказують ці гроші? В Україні членом Міжнародної конфедерації товариств авторів і композиторів CISAC є ГО “УААСП” (Українська агенція з авторських та суміжних прав), музичні твори реєструються безкоштовно, членство є безкоштовним. Чи почали після прийняття цієї Директиви надходити інтернет-роялті в Україну від CISAC? Так.

Я сам є свідком, що після голосування в Європарламенті, Україна була рівною серед рівних, і з останнього кварталу 2018 року інтернетні гроші з’явилися як стаття доходів в усіх авторів на планеті Земля.

Як приклад цифрових значень сум, наведу факт особистого роялті в останній квартал 2018 року: воно було вдвічі більшим, аніж моя річна зарплата на посаді гендиректора ГО “УААСП”.

Втім, продовжуючи тему, мушу зазначити повну відсутність власного інтернет-роялті у 2019 та першому кварталі 2020-го не лише в мене одного.

Враховуючи катастрофічні згубні наслідки мистецької індустрії від коронавірусу, публічно прошу міністра внутрішніх справ Арсена Авакова вважати факт відсутності моїх інтернет-виплат у 2019 році за типову ситуацію й врятувати інтернет-роялті українських авторів не тільки в першому кварталі 2020-го, а й у принципі надалі.

Це основна можлива стаття доходів важливої суспільної ланки, яка і без того вкрай потерпає від систематичних знущань чиновників та депутатів парламенту, а “ціна питання” – професійність слідства, а не держбюджет.

Можливо, зараз в слідчих під час карантину більше часу і їм вдасться зясувати й дати публічну відповідь на питання: чому з 2019 року не всі українські автори своє інтернет-роялті щоквартально отримували і до чиїх кишень йшли і йдуть насправді досить солідні інтернет-гроші українцям від CISAC?

А, може, слідство, згадавши про честь мундиру, захоче піти далі, заглибившись в різні дива українського авторського права, наприклад, з’ясувавши, хто винен у зникненні з мапи Києва Будинку авторів УААСП, збудованого на роялті українських авторів в період СРСР на вулиці Богдана Хмельницького або ж поглянути пильним оком на тотальну корупційну руйнацію системи УААСП (Української агенції з авторських та суміжних прав) і авторського права за часів прем’єрства Степана Кубіва і «царювання» в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі його родича – заступника міністра Валерія Жалдака.

Олександр ЯГОЛЬНИК, продюсер, композитор, публіцист, поет, драматург

Читайте також:

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *