«Тесла» і «Вольтсваген». Світ в очікуванні нових моделей електромобілів. Погляд із США

Невеличке спостереження з американської дійсності: в анклаві сина в Ла-Прері мало не в кожному дворі стоїть електромобіль – вони дуже популярні в цьому південному передмісті Монреаля. У сина також “Хюндай Кона” і моя внучка, його старша донька, яка водить солідний апарат з ДВС, заздрить: “Ти викладаєш на заправці 10 доларів, а я під 80!”

Син однак (він адвокат) думає про більшу машину за розумні гроші і тому з цікавістю прислухається до новин про бажання “Фольксвагена” випустити свій перший електричний позашляховик. Так, “Фольк” зараз привертає увагу. Ще півтора роки тому він оголосив амбітні плани, згідно з якими, вклавши в будівництво заводів десятки мільярдів євро і доларів, вже найближчим часом стане лідером електроавтопрома, залишивши “Теслі” роль нішової компанії.

Пандемія відвернула увагу від цієї гонки, але жарт босів Volkswagen of America нагадав про неї. Вони заявили, що в травні офіційно змінять назву на Voltswagen of America. Прес-реліз про це опублікували на сайті концерну 29 березня, але текст датовано 29 квітня. Пізніше його вилучили. Він свідчив, що нова назва утворена від терміна “вольт”, одиниці вимірювання електричної напруги, і відображає фокусування компанії на виробництво електромобілів. Мовляв, ті отримають емблеми світло-блакитного кольору зі словом Voltswagen. Автомобілі ж з бензиновими двигунами збережуть стару назву і синю емблему з абревіатурою VW.

Пізніше представник концерну заявив, що це першоквітневий жарт і одночасно маркетинговий хід для привертання уваги, бо компанія випускає свій перший електропозашляховик. Але Герберт Дисс, генеральний директор Volkswagen AG, аж ніяк не жартував, констатуючи 15 березня очевидне: електромобілі виграли гонку у машин з ДВС. Він виступав на заході під назвою «День сили», виклавши плани перетворення концерну в найбільшого в світі виробника електромобілів.

Що характерно, велика частина заходу була присвячена не зовнішнім красотам машин, а літій-іонним акумуляторам. Резон є, вони становлять понад 30% вартості машини, а оскільки зараз кожен автовиробник прагне перейти на електромобілі, мова йде не тільки про ціну акумуляторів, але і про постачання, достатнє для задоволення їх потреб.

VW оголосив про плани побудувати до 2030 року 6 акумуляторних заводів в Європі, що обійдеться в $29 млрд., а також про інвестиції в рідкоземельні метали. План сподобався інвесторам, і в той же день звичайні акції VW виросли на 3,6%, а вранці наступного дня ще на 29%!

І все ж найбільшому в світі автовиробникові буде складно перемогти Ілона Маска. «Tesla, ймовірно, збереже лідерство в сфері електромобілів», -написав аналітик Бен Калло, не переконаний багатогодинною виставою він, як і раніше, вважає, що виробник Model 3 має перевагу в сфері акумуляторів. Він провів цікаві паралелі: «Ми розглядаємо Volkswagen як потенційного лідера на ринку електромобілів, який не зайнятий Tesla. … Виникне екосистема, аналогічна екосистемі смартфонів сторонніх виробників (наприклад, Android)».

Оскільки я є прихильником генія Маска, то також вважаю, що його компанія якщо і стане нішевим гравцем, то ніша у неї буде величезна і комфортна! Образно кажучи, Tesla це Apple в своїй області. Ну а Volkswagen ближче до Samsung. Як відомо, Apple створила сімейство, що об’єднує апаратні новації з програмними, такими як операційна система iOS і App Store. І не йде на стандартизацію. Можливо, це не до вподоби багатьом, але вона залишила свій фірмовий кабель для швидкої зарядки. Tesla зробила щось схоже з електромобілями, розробивши власні акумулятори, двигуни і систему управління. І створила мережу швидких зарядок, яку інші авто використовувати не можуть (принаймні, поки що).

Операційна система Android від Google і Samsung Electronics Co. зуміли зайняти значну частку на світовому ринку смартфонів, але Apple стала чи не найдорожчою компанією в світі, створивши домінуючий бренд, екосистему, як вважає Калло, за який споживачі готові платити більше. До цього ж висновку дійшов аналітик UBS AG Патрік Хаммел після того, як його команда завершила розбирання моделі VW ID.3: «VW не Apple, а скоріше Samsung в світі електромобілів». Венкат Вішванатан, доцент Університету Карнегі-Меллона і експерт з електромобілів, також вважає, що трансмісії Tesla, батареї і електродвигуни випереджають конкурентів на 4-5 років, забезпечуючи найбільший запас ходу при тій же ємності акумулятора.

Але так само, як смартфони Samsung мають свої плюси порівняно з айфонами, є область, в якій VW може випередити Tesla. Це літій-іонні акумулятори нового покоління. Ще в 2012 році концерн інвестував в стартап з Кремнієвої долини QuantumScape Corp. Той займається створенням твердотільних акумуляторів, які обіцяють збільшити запас ходу на 50% і скоротити час зарядки до 15 хвилин. І хоча його акумулятори не надійдуть на автомобілі до 2025 року, ринкова вартість компанії вже становить близько $23 млрд., Це приблизно шоста частина капіталізації самого VW.

Та повернімося до Америки, де назрівають революційні перетворення. Схоже, за Байдена вона стане дійсно великою!

Браво, Байден!

31 березня він оголосив грандіозний «American Jobs Plan», згідно з яким на реконструкцію інфраструктури Америки і створення мільйонів робочих місць буде виділено $ 2,25 трлн.

План багатогранний, але оскільки США країна автомобілів, торкнемося аспекту, що близький як всім американцям, так і президенту. Сьогодні транспорт є найбільшим джерелом викидів парникових газів в США, тому електрифікація автопарку має важливе значення, а Байден серйозно ставиться до боротьби зі змінами клімату.

У день його виступу в центрі індустрії Піттсбурзі акції «Тесла» подорожчали на 4%. Бо згідно з планом $174 млрд. підуть на переведення країни на електромобілі. Зрозуміло, що компанія Ілона Маска вважається бенефіціаром в цій області, але цікавіше інше: Байден, оскільки є розумною і досвідченою людиною з широким кругозором, що має розумних радників, врахував важливий для ринку динамічний момент, пов’язаний з відомою проблемою курки і яйця. Або з принципом незгасаючої ланцюгової реакції.

Він прагне швидше вивести цей ринок на режим самопідтримки. Так, як і раніше в таких випадках левова частка коштів піде безпосередньо споживачам, на знижки і пільги при купівлі електромобілів. Але при цьому Байден планує швидке зростання кількості електрозаправок – до 500 тисяч до 2030 року  порівняно з 72 000 наприкінці 2019-го. Ну а курка і яйце тут ось до чого: немає сенсу купувати електромобіль, якщо його ніде заряджати, і нерозумно будувати електрозаправки, якщо заряджати нічого. Причому важливіше, мабуть, заправки, вони стануть архімедовим важелем збалансованого ринку. За оцінками Bloomberg, півмільйона таких забезпечать 8,5 млн. машин, що складе половину прогнозованого на 2030 рік парку електромобілів, але немає сумнівів, що федеральні долари залучать приватні гроші.

Витрати на цей важіль також виглядають мінімальними в контексті загального плану: за оцінками BloombergNEF, мережа заправок на 500 тисяч електромобілів зажадає інвестицій приблизно в $6 мільярдів. Однак у сукупності і поряд з прямими закупівлями федеральних транспортних засобів це викличе зростання попиту, що стимулює автомобільну промисловість США до прискорення електрифікації.

Що стосується прямих закупівель, то Байден закликає до електрифікації федерального автопарку, що налічує приблизно 650 тисяч одиниць, а також десятків інших автопарків, в тому числі шкільні автобуси. Як не дивно, та незважаючи на блискучу присутність “Тесла” США відстають в області електромобілів – зараз їх менше 2% парку, а до 2030 року, коли продажі досягнуть чотирьох мільйонів EV (Electric Vehicles), тобто приблизно чверті всіх продажів, вони складуть близько 8% парку пасажирських авто країни. Що набагато менше прогнозів для Європи і Китаю (приблизно половина і третина парку відповідно).

Зростання інтересу до інвестицій в чисті технології, а вони вельми вигідні економічно, як показав приклад передової Європи, це те, що Байден прагне використовувати для повернення Америці найбільш передових позицій у світі, для суперництва з Китаєм і для реалізації своєї кліматичної програми. Створення мережі зарядок і зростаючий вибір моделей електромобілів спонукає американців до переходу на них, підтримуючи існуючий імпульс і ще більш розпалюючи ентузіазм інвесторів. Він і викликав зліт капіталізації “Тесла” на 23 мільярди доларів вранці 31 березня.

Акції General Motors і Ford Motor, до речі, впали того ранку, бо на них не працює магія Маска, геніального інженера і разюче успішного організатора виробництва, ім’я якого дозволяє залучати мільярди і без допомоги Байдена. Але в підсумку план президента принесе великі вигоди і традиційному автопрому, якому набагато важче ніж Маску переконувати своїх менш поблажливих інвесторів, що ставка на електромобілі має сенс.

 

Юрій КІРПІЧОВ, США 

Фото на головній сторінці із сайту dw.com

 

 

 

 

 

 

На цю тему:

Like

Юрiй КІРПІЧОВ

Спеціальний кореспондент "Українського репортера" в США


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *