Злети і проблеми суперкомпанії «Тесла». Чим здивує світ Ілон Маск

Юрій КІРПІЧОВ

Отже, старт ракети Falcon 9 з ізраїльським місячним модулем за програмою SpaceIL Lunar Lander знову перенесено, цього разу на 23 лютого. Якщо все буде гаразд, Ізраїль стане четвертою країною, що посадила на Місяць свій апарат. Тому vivat, Ілон Маск!

Такого інженера в історії ще не було. Навіть Едісон і Вернер фон Браун поступаються йому широтою охоплення проривних технологій, а також талантом організатора і бізнесмена.

Тим більше сумно, що старт Falcon 9 (це ракета Маска) c «Драконом» знову відкладено. «Дракон», пілотований космічний корабель Маска, повинен покінчити з принизливою і досить дорогою залежністю від росіян у справі доставки астронавтів на Міжнародну космічну станцію (місце на «Союзi» коштує більше $80 мільйонів). А може так статися, що він повезе їх і до Місяця. Спочатку старт перенесли з середини січня на 8 лютого через шатдаун, коли 95% співробітників НАСА пішли в неоплачувану відпустку. Тепер – на березень, мабуть, справа не тiльки в шатдаунi…

«Тесла» знижує/підвищує ціни і підкорює Європу

Але в космосі ми буваємо рідко, нам важливіше мати справи на землі, зокрема на тій її частині, що вкрита асфальтом. Де ми проводимо значну частину життя, постійно перебуваючи в дорозі. Як з цим? Враження двояке.

Так, в січні ціни на всі моделі Tesla знижено на 2000 доларів – щоб компенсувати скорочення податкових пільг для покупців електромобілів. Компанія переступила планку випуску в 200 тисяч авто на рік, після чого пільги вже не потрібні, вважає уряд. На жаль, після оголошення цього рішення акції тимчасово впали, незважаючи на те, що раніше Tesla повідомила про рекордне виробництво за підсумками 2018 року: за останній квартал вона випустила 86,55 тис. машин. Але вихід на велику серію супроводжується скороченням персоналу на 7% або приблизно на 3,4 тис. працівників. Пік технологічних проблем, коли мету слід було досягти будь-якою ціною, пройдено, і багато хто став зайвим.

Діватися нікуди, чисельність персоналу істотно позначається на конкурентоспроможності, а ситуація на американському ринку вимагає продавати Model 3 в середній комплектації за $35 тисяч, щоб залишатися рентабельною. Це в СРСР частка зарплати в собівартості продукції становила 8-12%, тому чисельність нікого не хвилювала, але на заході зарплата становить 50% собівартості, а то і більше. Та й працювати у Маска нелегко. «Є безліч компаній з кращим співвідношенням “життя/робота”, тому що вони більшi і працюють в зрілих галузях або там, де немає такої хижацької конкуренції”, — зауважив сумно Маск.

І тут же бадьоро оголосив про вихід на європейський ринок. У лютому Model 3 з’явиться в Іспанії, Голландії, Франції та Швеції. Але там будуть запропоновані повнопривідні модифікації Long Range і Performance, а базовий варіант Mid Range, який не так давно надійшов на ринки США, продаватися поки не буде. Пробіг Long Range в європейській версії складе до 540 кілометрів на одному заряді, пробіг Performance – 444 кілометри. Вони можуть розганятися до “сотні” за 3,7 секунди, при цьому максимальна швидкість складе 250 км/год. Круто. Однак і вартість цих спритних електрокарів буде стартувати з 70 тисяч євро…

На жаль, в США теж аж ніяк не всі моделі дешевшають. “Незважаючи на великий прогрес, наші продукти все ще недоступні для більшості людей”, — зазначив Ілон. І безстрашно підвищив ціни на люксові седани: найдешевша версія Model S з акумулятором на 100 кВт/год буде коштувати $96 тисяч. Замовлення на відносно недорогі ($82 тис.) версії Model S і X з акумулятором на 75 кВт/год не приймаються з 14 січня.

Маск не даремно назвав 2018-й найважчим у своїй кар’єрі, протягом якого він постарів на п’ять років: «Були кілька тижнів, коли я спав всього кілька годин, працюючи сім днів на тиждень, 120 годин». «Неймовірно важко відбутися як автомобільна компанія», — нарікав Маск. «Ми боремося з дуже сильними конкурентами. Вони роблять дуже хороші машини », — підкреслив він.

Але був 2018-й і найуспішнішим в історії Tesla. Річний збиток ($976 млн.) дуже великий, але скоротився більш ніж удвічі, при цьому виручка стала рекордною – $21,4 млрд. У IV кварталі вона склала $7,2 млрд. Протягом двох останніх кварталів Tesla була в плюсі і за цей час чистий прибуток склав $450,9 млн. Компанія обіцяє зробити прибутковим кожен квартал 2019 року, проте Маск оголосив про звільненя фінансового директора. І в справі ціноутворення, і у сфері фінансів Маск вельми гнучкий і не дуже покладається на вузькопрофільних фахівців. У чому є резон.

Таким же чином у травні минулого року він розпрощався з головним інженером. Той був хорошим профі в автопромі, але не всім дано створювати з нуля нові великі виробництва, причому в найкоротші терміни і в умовах жорсткої конкуренції. Не всі можуть, коли це необхідно, працювати по 120 годин на тиждень і знаходити нетривіальні рішення технологічних проблем. Наприклад, взявши управління на себе, Маск, щоб різко наростити випуск нової моделі, розмістив минулого літа кілька складальних ліній під величезним шатром, особисто перекомпоновував ці лінії і налагоджував роботiв.

Експансія в Китай

Але не тільки в Європу рветься «Тесла»! Широка експансія рятує у важкі часи. У жовтні стало відомо про купівлю ділянки площею понад 860 000 квадратних метрів під Шанхаєм за 140,51 млн. доларів. А на початку січня Маск оголосив про початок будівництва там заводу Gigafactory 3 з виробництва електромобілів – він обійдеться в $2 млрд. Оцініть авторитет Ілона – він зробив те, чого ще нікому не вдавалося! Його завод стане першим автозаводом в Китаї, що повністю належить іноземній компанії.

Слід оцінити також прозорливість і оперативність Маска. Він відразу зрозумів, до чого приведуть тарифні війни, і швидко вжив заходів. І мав рацію: продаж його автомобілів в Китаї в жовтні впав на 70% в річному підрахунку. За китайськими даними, того ж місяця Tesla продала всього 211 машин – на найбільшому в світі авторинку. Не дивно: у липні Китай підвищив мита на імпорт американських автомобілів до 40%, ше й скоротив мито на автомобілі та запчастини інших іноземних виробників з 25% до 15%. В результаті електрокари Tesla в Піднебесній коштують на 60% більше, ніж у конкурентів.

Щоб уникнути імпортних тарифів, Маск вирішив побудувати завод в Шанхаї – так Америка втратила робочі місця. Цей завод повинен виробляти не менше трьох тисяч Model 3 в тиждень, тобто більше 150 тисяч на рік. Це важливо – Китай є найбільшим ринком електрокарів, і немає сумнівів, що їх продаж буде зростати. Уряд планує, що до 2030 року в країні будуть продаватися тільки електричні автомобілі.

Не віриться. Китай не Норвегія, де в 2025 році припинять продаж автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння, він занадто великий. Але ця країна вже не раз спростовувала скептиків. У будь-якому разі, з 25 міст з найбільшою кількістю електромашин 11 – китайських. По 6 в Європі (Лондон, Париж, Амстердам, Берген, Осло, Стокгольм) і в США (Лос-Анджелес, Нью-Йорк, Сан-Дієго, Сан-Франциско, Сан-Хосе і Сіетл). Два в Японії: Токіо і Кіото. Втім, це дані на кінець 2017 року, не здивуюся, якщо за рік ситуація змінилася – в цій сфері все дуже швидко змінюється – на користь Китаю і Європи.

До речі, голландський Амстердам недаремно в списку! Бо не прогресивна Норвегія, не вдумлива Німеччина і не широко крокуючий Китай попереду за кількістю електрозаправок на сто кілометрів доріг, а практичні Нідерланди. Причому з величезним відривом: якщо посiдаючий друге місце Китай має 3,5 зарядки на 100 км, то у морської республіки їх більше 19! І все ж Китай з його неозорими просторами обігнав компактні Великобританію, Німеччину і Об’єднані Арабські Емірати. Потім йдуть настільки ж тісні Японія, Сингапур, Південна Корея, Швеція – і лише на 11-му місці величезні США з жалюгідним показником 0,9…

Які ж молодці, ці голландці! Завжди у них ніс за вітром, недаремно в XVI-XVIII століттях на їхні кораблі доводилося дві третини морських перевезень Європи, та й сьогодні близько половини. Але ще більше вражає Китай, країна не менше величезна, ніж США, яка тільки-тільки виходить на показники середньорозвинених країн з ВВП на душу населення – в минулому році він склав близько $12 000 за оцінками ЦРУ і більше $10 000 за інформацією Сіньхуа. Це вище, ніж в Росії, беручи до уваги набагато більше соціальне розшарування в останній.

До речі, про Росію: у неї всього 0,1 електрозаправка на 100 км доріг. Хоча доріг в цій країні завжди було мало, а за 27 років незалежності стало не набагато більше.

Цікаво, але бідна Україна вже обігнала багату Росію в області електрокарів! Згідно з даними агентства “Автостат”, на 1 липня 2018 року в останній налічувалося всього 2530 електромобілів. На всю сьому частину суші…

Тодi як в Українi тiльки торік було продано бiльше 3,5 тисяч електромобілів. Втім, що ж тут дивного? По-перше, Україна ближче до Європи, по-друге, в ній більше автодоріг, по-третє, більш ініціативний народ. І ще – вона південніше. У зв’язку з цим цікаво було б дізнатися, як проявили себе електромобілі під час недавнього вторгнення арктичного холоду, коли майже вся територія США, крім благословенної Флориди, виявилася в мінусовій зоні. Здається, при мінус 30-40, та ще коли “зникає” електрика, бажано мати в гаражі крім електрокара ще і старий добрий бензиновий автомобіль…

Юрій КІРПІЧОВ, США (спеціально для “Українського репортера”)
Малюнок Олега СМАЛЯ

Like

Юрiй КІРПІЧОВ

Спеціальний кореспондент "Українського репортера" в США


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *