Показники Держстату відрізняються від реальних цін на продукти харчування. Думка експерта
Асоціація постачальників торговельних мереж порівняла дані Держстату та Мінекономрозвитку щодо інфляції на головні продукти харчування та порахувала вартість м’ясного кошика.
Ми вирішили розширити перелік м’ясного кошика, додавши до нього всі види м’яса та ковбасних виробів, які підлягають державному моніторингу.
Тому він складається зі свинини, яловичини, курячих тушок та філе, сала і вареної ковбаси. Крім того, ми додали до цього переліку продукти, які містять білок – рибу і курячі яйця, оскільки люди часто вимушені робити таку заміну.
Із початку року у відсотках яловичина подорожчала на 5,3%, сало – на 4,2%, риба – на 2,6%, яйця – на 1,8%, ковбаса варена – на 1,6%, філе куряче – на 0,4%. А подешевшали за два місяці свинина – на 1,5% і курячі тушки – на 0,4%.
А от інфляційний барометр, розроблений спільно Міністерством економічного розвитку та офісом ефективного регулювання BRDO, показує зростання вартості яловичини на 12%, ковбас на 16%, яєць на 2%, здешевлення свинини на 6%, сала на 2%, курячого філе на 0,5%. Бачимо неспівпадіння навіть тенденцій на окремі продукти, наприклад сало.
А різниця темпів зростання ціни на ковбасні вироби – в 10 разів. Річ у тому, що офіс ефективного регулювання BRDO збирає свої дані з відкритих джерел, тобто сайтів магазинів у режимі онлайн, та виводить середні цифри без будь-яких правок. Що робиться з офіційною статистикою, зрозуміти важко.
Better Regulation Delivery Office – незалежна неурядова структура, створена за ініціативи Міністерства економічного розвитку та торгівлі й західних партнерів для сприяння створенню в Україні ефективного регулювання.
До недоліків розрахунків європейців слід віднести те, що дані, якими вони оперують, збираються лише в чотирьох операторів торгівлі, які працюють у форматі гіпермаркетів. Але тенденції зміни роздрібних цін не можуть відрізнятись в рази в інших магазинах, регіонах України. Може бути різна ціна, але динаміка мало відрізняється.
Порівняймо зростання або падіння ціни, за даними Держстату та BRDO, за січень-лютий 2018 року за кілограм або десяток: за офіційною статистикою, яловичина додала 6,1 грн, а за даними європейців – 13,5 грн; сало подорожчало, за даними держави, на 2,9 грн, а європейці підрахували, що воно впало в ціні на 2,2 грн.
Служба статистики вказує на подорожчання вареної ковбаси на 1,3 грн, а BRDO одразу на 22,6 грн; яйця додали 50 коп. за державною статистикою та 60 коп. за цифрами Офісу ефективного регулювання; державні дані показують, що свинина стала доступнішою на 1,6 грн, а дані європейців – подешевшала на 6 грн; філе курки стало дорожчим на 40 коп. за офіційними даними, а за даними BRDO – на ті ж самі 40 коп. дешевше.
На кінець лютого, за даними Держстату, кілограм яловичини можна було купити в середньому за 120,4 грн, свинини – за 107,9 грн, філе курятини – за 89,9 грн, вареної ковбаси – за 83,8 грн, сала – за 71,7 грн, риби – за 67,6 грн, тушки курки – за 53,7 грн, а десяток яєць – за 27,5 грн.
Якщо в цілому оцінити оновлений м’ясний кошик, то на кінець лютого 2018 року він коштував 622,5 грн, тоді як на початок року його вартість становила 611,4 грн. Тобто за два місяці поточного року вартість цього кошика зросла на 11 грн.
У Києві вартість цього ж кошика становить 683,3 грн, тобто він дорожчий за середньоукраїнського показника на 60,8 грн. До речі, на початок року його ціна в столиці становила 672,7 грн. За два місяці в Києві він подорожчав на 10,6 грн. Не зможемо показати вартість м’ясного кошика за даними, які відслідковуються в гіпермаркетах, оскільки Офіс ефективного регулювання не збирає даних щодо бройлерів та риби.
Необхідно, щоб за підсумками нашого порівняння було зроблено висновки Державною службою статистики, вдосконалено методики та якісніше проводилися дослідження.
Можна побачити, що офіційна статистика нерідко в поточному місяці показує цифри попереднього, тобто затримується на 1-2 місяці. Тому в цифрах за лютий можна побачити ще тенденції січня, або навіть грудня.
А крім того необхідно, щоб Держстат та BRDO співставляли свої дані.
Олексій ДОРОШЕНКО,
генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж