Як виникають борги за комунальні послуги. Сумні роздуми споживача
Комунальні платежі «дістали». Тарифи завищені, водночас багато людей не платять вчасно (хто за світло, хто – за газ, хто – за воду), але ж всі змирилися з тим, що ціни на газ та інші комунальні послуги для населення підвищуються. Процес, так би мовити, «європеїзації» триває.
Якщо починаєш замислюватися над цим питанням, то волосся дибки стає – які ж складні підрахунки комунальних платежів придумали для українців хитрі махінатори!
Нам, на перший погляд, ввічливо пропонують: ви, шановні споживачі, телефонуйте (щомісяця до певної дати) до нашої служби і передавайте показники лічильників електрики, газу, гарячої та холодної води… Та не забудьте номер особового рахунку вказати.
Можна особисто ці дані завезти в «контору», можна до скриньки вкинути, можна телефоном повідомити або за допомогою комп’ютера передати.
Отже, демократично – все для людей. Якщо щось незрозуміло – їдьте в контору, одну, другу, третю і – з’ясовуйте. Щоправда, довго чекати доведеться прийому, іноді п’ять-шість годин. А ще заплатіть за проїзд у громадському транспорті…
Цікаво, чи є у світі хоч одна країна, де люди (здебільшого пенсіонери) таким чином оббивають пороги численних комунальних контор, шукають їх в різних районах міста, аби відзвітувати про сплату за вивезене сміття чи безліч інших послуг?
Це тільки привід взяти участь в чиновницьких махінаціях. Потім надходять квитанції з численними цифрами. І, звичайно ж, зовсім з іншими даними, великими (меншими), ніж у вас на лічильнику. Доводиться виправляти.
Газова контора може взагалі проігнорувати дані лічильника і пише свої – «рекомендовані». А як же лічильник?
Пам’ятаю, як уряд вирішив встановити всім споживачам газу лічильники. А чим усе закінчилося? Споживачам у квитанціях пишуть показники від ліхтаря. Якийсь, вибачте, тваринний страх комунальників перед лічильниками?
Оригінальні квитанції приходять за сплату електроенергії. У них взагалі не вказуються тарифи, адже напалене до 100 кВ коштує 90 копійок за кіловат, а все, що понад – по 1 гривні 68 копійок. Зате у квитанції є графа «борг», куди записується… сума, сплачена за попередній місяць. Отакої! Рекомендований борг, так би мовити. А потім його починають вимагати сплатити, ще й погрожують відрізати, відімкнути електроенергію. І як, скажіть, людині похилого віку розібратися у цьому всьому?
Так що, терпи, «пересічний» споживачу і сплачуй «рекомендоване». Бо мало хто з пенсіонерів може в Інтернеті створити отой, знову ж таки «рекомендований» «особистий кабінет» і передати дані через комп’ютер. А додзвонитися в контору – взагалі з області фантастики: тобі так замакітрять голову – оберіть кнопку таку, оберіть таку… Потім півгодини гратиме мелодія, а оператор слухавки так і не зніме. Отаку сумну картину спостерігаємо вже багато років. І терпимо…
А «великі комбінатори» з комунальних служб тим часом у своїх звітах малюють нечувані суми заборгованості споживачів. Тут потрібно не плутати борги міста (району), і пересічних громадян.
Вважаю, що ця підтасовка і створює ті самі дуті мільярди несплачених споживачами гривень. Реальна цифра є значно меншою.
Однак небажання встановлювати лічильники у чиновників настільки велике, що вони навіть готові штрафувати громадян, які ночують не за місцем прописки.
Та й видачу абонентських книжок (зі зразком заповнення квитанції) відновити можна, і щоб в одній квитанції усі показники були. І забрати із тих квитанцій непотрібні графи, як, наприклад, «рекомендовані борги» та інші дебети з кредетами. Ми ж не бухгалтери…
Підійшов початок місяця, люди порахували дані і заплатили, а вже комп’ютери самі підсумують, і боржників виділять. Та й комунальні служби було б легше контролювати. Ви уявляєте, скільки паперів непотрібних відпало б, не кажучи про безпредметні телефонні дзвінки і час, витрачений на них і на поїздки до комунальних контор.
Договори на надання послуг також повинні бути гранично короткими, або і на підставі конклюдентних дій – оплачує споживач послуги, отже, визнав договір. А скажіть на милість, що робити сільським жителям, де згодом ліквідують сільради, пошти?
Тому хочеться звернутися до комунальників: «Пани (товариші) чиновники! Не бійтеся спрощених, але точних обліків. І будь ласка, не треба перевищувати тиск води і знижувати тиск газу. Довго доводиться чекати, поки чайник закипить, а лічильник все крутиться. А ще це призводить до того, що труби рве на шматки, а вода у землю йде, а це наші гроші, споживачів. Зрозумійте, все колись починається спочатку, і реальний контроль в тому числі.
Страшно вам, чиновники, що при зміні форми звітності будуть пораховані реальні цифри, а також кількість співробітників, зарплати, премії, допомоги..?
А якщо серйозно, то постачальники комунальних послуг зобов’язані самі встановити лічильники води, газу електрики (де їх немає), і не тільки в будинках, але і в квартирах, періодично (безкоштовно) перевіряти і контролювати правильність використання.
При цьому відсоток прибутку зросте, як мінімум, на третину.
Знаю, хаос вигідний махінаторам. Тому і затіяна метушня із споживачами, що мають лічильники: теелфонуй, пиши, йди до нас, неси свої цифри, почекай годин п’ять-шість, а ми розглянемо твої претензії і порекомендуємо замовити платну перевірку лічильників. Ми ще подивимося, чия візьме. Не радий будеш, що лічильник встановив. Ось так, дорогий споживачу.
А може, пора нам інше рахувати? Чиновників високого рангу, а також суми, які витрачаються на їхнє утримання? Отоді, дивись, і ціни на комунальні послуги підвищувати б не довелося…
Микола РОЩИН
Фото із сайту.infa.ua