Чи варто очікувати швидкого відродження круїзного бізнесу. Погляд з Америки
Чи зв’язаний цей текст з Україною? Зв’язаний, як би не скаржилися жителі неньки на важку долю і як би не глузували кремлівські пропагандюги над росіянами: хочете як в Україні?!
Насправді картина не настільки вже похмура. По-перше, хоч яким важким не був 2020-й, а став рекордним за переказами коштів з-за кордону на особисті рахунки українців: більше мільярда доларів на місяць!
По-друге, маємо наочні приклади туристичної активності українців, це моторний і не такий вже простий народ. Так, влітку, в розпал пандемії, мій трохи авантюрний американський знайомий проїхав на машині половину Туреччини і надіслав з Каппадокії прекрасний знімок: десятки різнокольорових повітряних куль парять над ранковими стародавніми горами! Так розважають там туристів, яких багато, незважаючи на ковід. У кожній кабіні чи то кошику 16-20 осіб, політ коштує 100 євро і що характерно – три чверті любителів повітроплавання з України.
А другий мій ФБ-френд днями полетів в Домінікану, летів з Німеччини і його вразила кількість пасажирів з України. Тому не треба недооцінювати співвітчизників, їх на на круїзних лайнерах вистачало. По-третє, де зараз спалах ковід? У Буковелі, на гірськолижному курорті. Утім перейдемо до теми.
Отже, круїзний лайнер «Norwegian Gem» повернувся з Європи, куди пішов зі штатівських вод в серпні або вересні, зневірившись дочекатися закінчення пандемії. Старий знайомий! На ньому я одного разу ходив на Багами. Разом з ним пішли тоді й інші норвежці компанії Norwegian Cruise Line, NCL, що залишилися без роботи.
Зараз, тобто в один день під кінець лютого, картина така: він стоїть в Майамі разом з «MSC Meraviglia». Її сестричка«MSC Armonia» знаходиться там же на якорі милях в трьох від берега.
До Майамі неквапливо рухається «Carnival Ecstasy», він уже на підході, а повз нього проходить «Navigator of the Sea», який залишив порт з півгодини назад, він тримає курс на якірну стоянку у острівця Коко Кей. І це все, причому вони порожні, без пасажирів.
А всього рік тому тут вирувало життя, у цього причалу мало не кожен день стояло по шість величезних лайнерів плюс ще кілька по сусідству – Майамі недарма є найбільшим круїзним портом світу, і недарма новітні лайнери починають свої “дівочі плавання” саме звідси ! Поки не грянула пандемія і не обвалила круїзну імперію.
Острови… Вони завжди вабили людей і, наприклад, володіння особистим островом престижно, є свідченням успішності. До того ж їх велика кількість створює прекрасні умови для туристичного бізнесу, чим і славляться Кариби. Славилися… Нині з’явилися інші острови, символи краху цього бізнесу.
Через 2-3 години «Навігатор» пройде повз островів Біміні, там кілька місяців групувалися, залишившись без справи круїзери, головним чином компанії MSC Cruises, але за літо помаленьку розсмокталися.
Між іншим, ця компанія зі штаб-квартирою в Женеві посідає 4 місце серед круїзних компаній після Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises і NCL за обсягом пасажирів (7,2% або майже 1,9 млн. осіб) і п’яте за розміром чистого прибутку – 6,8% або $3149 млн. за даними 2018 року. Іншими словами, більше 26 мільйонів туристів пустилися того року в море, а чистий прибуток круїзних компаній світу склав понад $46,3 млрд. Великий бізнес.
Для довідки: мультинаціональна круїзна компанія Carnival Corporation одна з найбільших в світі, вона має 20 дочірніх круїзних компаній, включаючи Carnival Cruise Lines, Princess Cruises, Holland America Line і Seabourn Cruise Line в Північній Америці; P&O Cruises, Cunard Line та Ocean Village в Сполученому Королівстві; AIDA Cruises в Німеччині; Costa Cruises в Південній Європі і P&O Cruises Australia в Австралії.
Станом на листопад 2019 року володіла 103-ома круїзними судами загальної місткістю 225 000 місць. Ще 20 суден були замовлені. Персонал – 120 тисяч осіб, в тому числі 100 тисяч суднових екіпажів. Щороку приваблює 11,5 мільйона туристів.
Royal Caribbean Cruises Ltd. – американо-норвезька, штаб-квартира в Майамі, друга за величиною круїзна компанія в світі. До її складу входять п’ять дочірніх підприємств, це Celebrity Cruises, Royal Caribbean International, Pullmantur Cruises, Azamara Club Cruises і CDF Croisières de France. Крім того, володіє 50% акцій TUI Cruises.
Як бачите, круїзи це дійсно величезний глобальний бізнес, в якому зайнято понад мільйон людей і крутяться великі гроші, а найбільш жваве, сите і рясне поле його діяльності це якраз наші води, чи то пак Кариби і Мексиканська затока. Тут працює половина лайнерів світу! Крім річкових, але які ж на річках лайнери? Хіба що на грандіозній річці Св. Лаврентія.
Чому так? По-перше, це південні моря, борознити блакить і ультрамарин яких одне задоволення і навіть якась нега. По-друге, тут безліч екзотичних островів, які дуже прикрашають морську подорож, на які заманливо зійти, розім’ятися після тісноти судна, яким би величезним воно не було, і дати відпочити очам від чудової, але монотонної краси нескінченної водної гладі.
Це давно зрозуміли компанії і, наприклад, острівець Коко-Кей в групі Беррі Айлендс взяла в ліз Royal Caribbean Cruise, перетворивши його на острів розваг – Perfect day at CocoCay! Він невеликий (близько кілометра в довжину і 180 метрів в найширшому місці), але впорядкований і нам там було дуже цікаво вже в 2013 році: гарні пляжі, величезна надувна гірка для дітей, скутери і параглайдери, кіоски з напоями, маленький базар і торгова площа з барами, доглянута флора і т.д.
А вже після того, як в 2019 році компанія витратила чверть мільярда доларів і капітально оновила інфраструктуру острова, він і зовсім став веселим маленьким раєм.
На північній стороні побудований пірс, і тепер лайнери причалюють прямо до нього – відпадає потреба в тендерах, вивантаження за допомогою яких забирало багато часу. Там тепер цілий комплекс розваг з пляжами, що виходять на кораловий басейн, де можна побачити ламантинів, скатів і численних риб. Встановлена естрада, де часом виступають зірки.
Уздовж і впоперек острова прокладені мальовничі стежки, влаштований аквапарк з найбільшою водною гіркою в Північній Америці – «Піком Шибайголови».
Туристи можуть ганяти на гідроциклах і скутерах або зайнятися волейболінгом, дайвінгом, каякингом, сноркелінгом і парасейлінгом. Прекрасним став острів, одна біда – через кілька місяців спалахнула пандемія і з того часу він пустує.
Ту ж роль виконує і довколишній (відстань менш милі) острівець Стіррап-Кей, відомий симпатичним маяком. Його взяла в ліз компанія NCL ще в 1977 році. Пам’ятається, у 2017-му вона збиралася побудувати там 38 приватних вілл з двома спальнями, двоповерховий ресторан, басейн з баром, оновити кабану і розширити пляжі (не знаю, чи встигла до пандемії). Там навіть вертолітний майданчик обладнали!
Насправді Коко Кей це Літл Стіррап Кей, а Стіррап Кей це Грейт Стіррап Кей, просто перший був перейменований компанією. І якраз у цих острівців і утворилисянаприкінці березня 2020 року плавучі острови з безробітних кораблів, які так і тримаються ось уже майже рік, лише склад змінюється.
Зараз милях в тридцяти на захід від Коко Кей стоїть група суден компанії Carnival (далі будемо опускати цю частину назви кораблів – всі вони «Карнавали»): «Pride», «Breeze», «Horizon», «Dream», «Glory», «Freeport», «Conquest», «Freedom», «Vista», а також «Coral Princess» і «Nieuw Statendam» – елегантно чорнокорпусний, ніби одягнений у фрак голландець компанії Holland America Line.
На «Веендамі», її ветерані, я ходив на Бермуди в 2012-му, де брав участь в конференції, присвяченій війні 1812 року. Так, так, вона палала не тільки в Росії, але і в Америці і якраз з Бермуд вирушила ескадра адмірала Кокрейна, десант з якої спалив у Вашингтоні Капітолій і Білий дім…
Що він тут робить, цей голландець? Адже всі його побратими пішли в Європу ще раніше норвежців. Прибув на розвідку, як і «Norwegian Gem»?
На північ від цієї групи стоїть «Carnival Sunshine», повз нього рухається у Фрипорт «Carnival Sunrise», а ще далі на північ, на траверзі Фріпорта дрейфує «Carnival Liberty». Цю групу можна назвати Карнавальним островом.
Трьома милями на схід від нього розташувалися «Celebrity Equinox», «Celebrity Summit» і «Celebrity Edge», а також гіганти компанії Royal Caribbean International: «Explorer of the Seas» (на ньому я прибув до цього острівця в лютому 2014 року, йдучи з Нассау) і знаменита «Allure» (of the Seas далі опускаємо), її я бачив з берега Ямайки – вона велично йшла на захід, в палаюче небо, а коли почало сутеніти (в тропіках це відбувається швидко), запалила свої вогні і стала нагадувати… ні, не різдвяну ялинку, а вечірнє місто.
Далі стоять «Mariner», «Independence», первісток супергігантів «Oasis» і поряд з ним «Liberty». Тоннаж цієї групи (її можна назвати Знаменитості моря) понад мільйон брутто-реєстрових тонн, а коштує вона набагато більше десятка мільярдів доларів або там євро!
На північ від них спостерігається рух, це вирушила в Майамі «Harmony of the Seas», і повільно дрейфує «Carnival Elation». Прямо у Коко-Кей на якорі ще одна їх сестричка, ще більша – «Simphony of the Seas» (тоннаж 228081 брт!), милях в ста на захід від них направляється до цього острова «Carnival Apex», а в протоці між Флоридою і Гран Багамою рухається в Майамі «Carnival Sensation».
Така картина цього вечора – в сумі в цьому районі налічується 30 величних, прекрасних, новітніх лайнерів! Багато місяців стоять вони без діла. Але це ще що – рік тому в цих водах працювало близько сотні їх. Розбрелися по всіх океанах …
Періодично вони піднімають якір і заходять в найближчі порти, найчастіше в Майамі, де поповнюють запаси палива, води, інших витратних матеріалів і провізії для мінімальних екіпажів.
Під час осінніх ураганів йдуть в Мексиканську затоку і потім знову повертаються на ці зручні стоянки, близькі до портів постачання. До того ж Коко Кей і Стіррап Кей дозволяють непогано розім’ятися екіпажам, стали в нагоді все ж острови!
Сумна картина. Чи варто очікувати швидкого відродження круїзного бізнесу? Все буде залежати від темпів вакцинації (Україна, наприклад, явно гальмує з цією справою) і від інших багатьох чинників. Так, пандемія, тьху-тьху, як видно, йде на спад, але сумнівно, щоб раніше осені ці білокрилі лебеді океану змогли прийняти пасажирів.
Юрій КІРПІЧОВ, США
На цю тему: