Де народився Христос? Різдвяна розповідь
Якщо в пошуковій системі набрати Бетлехем (в церковно-слов’янської традиції Віфлеєм), то з’явиться посилання на палестинське місто Західного Берега. Нині це південне передмістя Єрусалима, їх поділяє трохи більше півкілометра. Головна галузь економіки – туризм, адже Бейт Лехем святий для євреїв – згідно з Біблією це місто Давида. Але ще святіший він для християн, бо Новий Завіт стверджує, що тут народився Христос.
Інакше й бути не могло – згідно з пророцтвами, месія мав народитися саме тут! Хто ж міг знати, що всі ці пророцтва виявляться несуттєвими, бо народ Ізраїлю месією Христа не вважав і нову релігію не прийняв. Натомість серед туристів багато американців. Це євангелісти, які масово підтримали Трампа на виборах. Він – абсолютно аморальний тип, брехун і ґвалтівник, шахрай, визнаний винним судом присяжних, – став для них новим месією, що свідчить про подвійні стандарти та лицемірність релігійної моралі.
Але не обговорюватимемо етичних норм, перейдемо до фактів. Месія з’явився на світ у печері (до речі, багато будинків на околицях побудовано саме перед печерами, які служать загоном для худоби та складом для запасів). Місце у ній, де стояли ясла, відзначено зіркою на підлозі. З того часу слово ясла набуло другого сенсу. І все було б добре, якби не одне але. Річ у тому, що існують два Віфлеєми. Причому є вагомі підстави вважати, що передмістя Єрусалима, куди стікаються тисячі християн-прочан, не є місцем народження Христа.
Взагалі то легенда про народження Ісуса в печері сягає середини II століття, про неї писали Юстин Мученик, а також Яків у своєму протоєвангелії. Хоча Ориген, який народився в 182 році, повідомляв, що печера знайдена вже в його дні, тобто майже через два століття після Різдва. Іншими словами, це справді легенда, складена заднім числом і досить пізно, коли християнство широко поширилося і віруючим були потрібні реалістичні деталі життя і діяння свого бога.
Євангеліє від Якова тому «прото», що воно одне з кількох тих, що дійшли до нас так званих «Євангелій Дитинства», написаних для вгамування спраги ранніх християн знати більше про юність Ісуса, дуже скупо описаної в Новому Завіті. На жаль, у них простежується явне незнання авторами життя євреїв і навіть невідповідність Біблії, тому, незважаючи на свою популярність, у канон вони не увійшли. Але й канонічні суперечливі.
Так, згідно з Євангелієм від Матвія, Йосип і Марія жили в юдейському Віфлеємі, де й народився Ісус, і лише потім перебралися на північ, до Галілеї, до Назарета. Однак Лука пише, що Йосип та бідна Марія на останньому місяці вагітності подолали півтори сотні кілометрів від Назарету до віфлеємського будинку Йосипа, щоб потрапити до римського цензу.
Маси віруючих, які прямують до святого місця, не мають жодних сумнівів, що перед ними саме воно? Але дані археології цього не підтверджують.
У статті “Де народився Ісус?” (Where Was Jesus Born? By Aviram Oshri, Archaeology, November/December 2005) Авірам Ошрі, співробітник Israel Antiquities Authority (Управління старовин Ізраїлю), пише, що величезна база даних IAA описує Бетлехем як древнє поселення з матеріалами залізного віку, церквою Різдва четвертого століття та будовами візантійського та середньовічного періоду.
Але інформації про античність часів Ірода, про час народження Христа немає! За ранніх розкопок, які вів Департамент античності британської підмандатної Палестини в середині 30-х, археологи знайшли мозаїчну підлогу шостого століття, а нижче – залишки церкви імператора Костянтина. З траншеї завглибшки шість футів на церковному дворі витягли артефакти Середніх віків.
Розкопки 20-х років виявили свинцеву пізньоримську труну та християнські візантійські поховання. Дослідження після Шестиденної війни 1967 дали безліч кераміки залізного віку. І жодного артефакту часів Ірода!
Відсутність археологічних доказів зв’язку Бетлехема з часом народження Христа стала величезним сюрпризом. Більше того, доведено, що в той час прямо через місто проходив акведук із ставків Соломона до Єрусалиму. Цей факт посилює ймовірність відсутності поселення, бо згідно з Вітрувієм, акведуки ніколи не проводили через центр міста. Відсутність археологічних знахідок періоду Ірода вражає, оскільки, як розумієте, їх шукали особливо наполегливо. Лише за півмилі від Бетлехема було знайдено залишки будов того часу – можливо, в цей час почалося повторне заселення міста.
Зате в галілейському Бетлехемі, невеликій сільській громаді, що за шість миль від Назарета, де Ошрі одинадцять років вів розкопки, жителі одразу повідомили йому, що Христос народився саме тут! Що підтверджує і Євангеліє від Іоанна (7:41-43) у вірші, де ставиться під сумнів легітимність Ісуса як месії, оскільки він родом з Галілеї. Ісус із Назарету!
Але питання можливості народження Христа в Галілеї став розглядатися лише наприкінці ХІХ століття. Відомо, що за часів Ірода цей північний Бетлехем був жвавим центром єврейського життя. Дослідження позаминулого століття описують руїни синагоги та церкви, залишки головної зали якої були зруйновані вже 1965 року. під час прокладання дороги до Назарету. При цьому була розкрита красива мозаїчна підлога шостого століття, з декоративними медальйонами з кучерявих лоз, фігурами тварин і рослинними мотивами. Також розкопано майстерню, яка виробляла кам’яні судини для юдаїстських очисних ритуалів, а також залишки резиденцій часів Ірода з керамічними та кам’яними судинами, характерними для єврейського населення.
Ошрі відкрив у Бетлехемі фонтан церковного баптистерію та продовження мозаїк церкви. Та виявилася дуже великою: 145 на 100 футів! Це найбільша візантійська церква в Ізраїлі і постає питання, чому це раптом величезна будівля християнської церкви була зведена в самому серці єврейського міста? Мало того, поряд з церквою команда Ошрі розкопала залишки монастиря та двоповерхового заїжджого двору, причому підлога верхнього поверху також була встелена мозаїкою.
Схоже, що тут довгий час існував важливий центр християнства і в шостому столітті місто було навіть оточене кам’яною оборонною стіною із земляними валами та вежами (зруйновані персами на початку сьомого століття). Усе це різко контрастує із занедбанням іудейського Бетлехема.
Читаючи євангелія, неважко переконатися, що більшість наведених у них фактів, імен, назв, зокрема і топонімічних, пов’язані з Галілеєю. Самого Христа знали як Галілеянина, майже все своє життя він провів там, усі його апостоли, крім Юди Іскаріота, були родом з Галілеї і в Єрусалимі їх одразу відрізняли за говіркою. Можливо, саме тому його проповіді й не мали великого успіху в гордій Юдеї, яка зарозуміло ставилася до провінційної, не зовсім навіть єврейської Галілеї: «Що може бути доброго з Назарету?»
Наразі жителі галілейського Бетлехема процвітають завдяки сільському господарству та туризму та дуже щасливі, що натовпи релігійних пілігримів течуть повз, до Юдеї. Щодо свідчень євангелістів, то вони не лише підганяли історію життя Христа під ідеологічні вимоги, а й погано знали її. Що, втім, несуттєво у справах віри.
Але як би там не було, із святами, шановні мешканці України! З Різдвом и Новим роком!
Юрій КІРПІЧОВ, публіцист, письменник, США