Український претендент на “Оскар” складається з 35 німих сцен

Уже найближчим часом у кінотеатрах Києва глядачі зможуть переглянути кінострічку Валентина Васяновича, яку Оскарівський комітет відібрав серед 8 вітчизняних фільмів на здобуття премії «Оскар».

«Український репортер» дізнавався, які родзинки цієї кінокартини видалися прискіпливим кінокритикам особливо «смачними» і чим дивуватиме фільм широку глядацьку аудиторію.

Несподіванкою стало те, що обраний фільм складається з 35 німих сцен, хоча він і претендує на оскарівську нагороду у номінації «найкращий фільм іноземною мовою». Це відразу трохи шокує – ніякої музики, ніяких діалогів, тільки шум вітру, снігу, гуркіт машин. Але, поспілкувавшись із автором фільму – Валентином Васяновичем, який, безумовно, є майстром своєї справи, стає зрозумілим, чому він обрав такий шлях.

Головний герой стрічки – фотограф Костя, котрий за сюжетом переживає кризу середнього віку і напередодні свого 50-річчя втрачає своїх близьких – батька, кохану жінку і навіть свого кота. Його роль виконав не професійний актор, а друг Васяновича – Костянтин Мохнач, справжній київський фотограф. Тому зробити з ним якісні діалоги виявилося неможливим. Тоді автор вирішив зробити акцент на іншому – візуальному зображенні, справжнім майстром якого він є. Васянович довго спостерігав за Костею, знімав окремі епізоди з його робочого й особистого життя, а потім складав їх, як мозаїку, у цілісну роботу.

Роль батька головного героя виконав батько Костянтина Мохнача, а роль коханої дівчини – українська акторка Катерина Молчанова, відома за кінокартинами «Моя бабуся Фанні Каплан», «Довгі хвилі», «Чудо за розкладом».

«Цей фільм – про втрату близьких людей, оточення, в якому ти все життя жив. А ще він про те, що потрібно йти далі», – пояснює свій творчий задум режисер і зізнається, що фінал стрічки міг бути іншим. Згідно з його попереднім задумом, Костя, який все життя займався альпінізмом і тренувався навіть удома, в невеличкій квартирі, мав упасти зі стіни у фінальному кадрі. І дійсно, це надзвичайне напруження відчувається в кінці фільму, коли він лізе вверх по височезній стіні старої фортеці. Але, як зізнається автор, він вирішив не вбивати головного героя, щоб не робити стрічку занадто драматичною.

Цікаво, що фільм створювався, як кажуть, однією рукою – Васянович був не тільки режисером, але й оператором. Він же був і сценаристом, хоча, за його словами, сценарію, як такого, не було.

Сценарій писався для кожної сцени окремо. «Я був щасливий, коли знімав цей фільм, і ніякої депресії не відчував, хіба що засмучувався, коли щось не виходило», – ділиться він своїми почуттями.

Щоб бути абсолютно вільним і зберегти власну стилістику фільму, режисер навіть відмовився від фінансової підтримки Держкіно. Тому і бюджет цієї стрічки дуже скромний – $10 тис., враховуючи, що більшість людей працювали над нею безкоштовно.

За словами режисера, найважчою сценою під час зйомок була та, де Костя катає батька в інвалідному візку, підвішеному за дерева, як на гойдалці. Це один із самих напружених і щемливих епізодів фільму. Коли його шість годин поспіль знімали на Русанівці – на березі Дніпра, всі хвилювалися, щоб візок не відчепився. І тільки вночі змогли відзняти вдалий дубль.

Тож зусилля творчої групи були не марними: з 14 членів Оскарівського комітету 9 суддів віддали свої голоси стрічці «Рівень чорного».

«Цей фільм демонструє дуже важливий патріотичний месидж. Це кінематографічне мереживо світового рівня, яке є дуже цінним експериментом для розуміння природи творчості. Продемонструвати такий рівень українського кіно і є патріотизмом», – вважає голова Держкіно Пилип Іллєнко.

«Те, що в Україні з’являються такі авторські, незалежні проекти, які реалізуються без державної підтримки, дуже важливо», – впевнений відомий кінокритик Олександр Гусєв.

Як оцінить такий незвичайний фільм широкий глядацький загал, поки що невідомо. В кінотеатрі «Жовтень» планується провести обговорення кінострічки з глядачами. Але важливо зазначити, що всі повнометражні фільми Васяновича, які брали участь в Одеському міжнародному кінофестивалі, завжди отримували призи.

Найближчі півроку на творчу групу фільму «Рівень чорного» чекає напружена робота з просування кінострічки в Америці. Для цього потрібні чималі кошти – $70 тисяч. Але митці кінематографії сподіваються, що знайдуться меценати, які допоможуть вирішити це питання позитивно.

Марина ХОВРАХ

На цю тему читайте також тут:

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *