Висновок економіста: квітень став місяцем цінової рівноваги

Олексій ДОРОШЕНКО

Асоціація постачальників торговельних мереж проаналізувала динаміку вартості продуктів окремо на ринках та в крмницях.

Джерелами інформації щодо ринків – дослідження Мінагрополітики, а щодо ринків – Інфляційний барометр, розроблений спільно Міністерством економічного розвитку та офісом ефективного регулювання BRDO.

Міністерство агропромислової політики проводить моніторинг 509 продуктових міських та селищних ринків. А Інфляційний барометр – це середня ціна по чотирьох торговельних мережах, які мають Інтернет-торгівлю, а саме FOZZY, NOVUS, METRO, АШАН.

Тобто перша інформація – є офіційною, а друга – дані інтернет-магазинів рітейлерів. Дані наведені за місяць, тобто за період із 27 березня по 24 квітня 2018 року.

Ринки завжди гнучко реагують на будь-які зміни, як-то курсові коливання, зниження або збільшення пропозиції. Водночас магазини мають річні договори на поставку, де практично завжди прописана процедура зміни ціни, яка може займати від двох тижнів до двох місяців.

За двома джерелами співпадає інформація щодо цінової динаміки наступних продуктів: чорний хліб, макарони, яловичина, свинина, сметана, капуста та морква.

Соціальний чорний хліб, додав у магазинах 3,9%, а на ринках 3%. Макарони додали і в супермаркетах, і на ринках 1,1%. Яловичина показала зростання в супермаркетах на 2,8%, а на ринках 0,3%.

Свинина зросла в магазинах на 3,6%, а на ринках на1,4%. Вартість сметани і в роздрібних мережах і на базарах зросла на 1,7%. Капуста стрибнула у ціні в магазинах на 11,5%, а на ринках на 15,6%. Морква в мережах «плюс» 8,1%, на ринках 8,7%.

Доступнішими стали за квітень сало, яйця, гречка, цукор, м’який сир та картопля. Сало подешевшало в магазинах на 3,7%, а на ринках на 0,4%. Вартість яєць знизилась у супермаркетах на 1,2%, у той час як на базарах на 3,2%. Гречка показала зниження в мережах на 5%, а на ринках на 3,9%. Цукор впав у супермаркетах на 4%, а на ринках на 0,9%. М’який сир подешевшав у торговельних мережах на 0,6%, а на ринках на 0,3%. Картопля показала негативну динаміку в 3,3%, а на базарах у 1%.

Головним фактором затишшя є стабільний курс гривні. Сезонний чинник відобразився тільки на окремих овочах. Інші продукти, наприклад молочні, мали протилежну тенденцію. Це свідчить про все менший вплив сезонних факторів на ціноутворення. Другорядними факторами можна назвати імпорт окремих продуктів, які склали конкуренцію вітчизняному виробнику та світові тренди.

Данні Мінагрополітики та Інфляційного барометру різні по таких продуктах, як білий хліб, борошно, варена ковбаса, рис, соняшникова олія, молоко, вершкове масло, буряк та цибуля. Саме на більшість цих продуктів слід очікувати подорожчання в найближчий час у магазинах. Соціальний білий хліб у супермаркетах подешевшав на 6,9%, а на ринках подорожчав на 2,8%. Вартість борошна в супермаркетах показала «мінус» 0,9%, у той час як на ринках «плюс» 1,4%. Ціна молока в мережах знизилась на 1,2%, а ринках додала 0,9%. Рис у магазинах став доступніше на 0,9%, а на ринках навпаки подорожчав на 0,6%.

Олія соняшникова в супермаркетах подешевшала на 0,5%, а на ринках була стабільною. Вершкове масло піднялось в мережах на 3%, а на базарах впало на 0,6%. Ціна буряка в супермаркетах знизилась на 7,7%, а на ринках зросла на 9,4%. Цибуля в магазинах подешевшала на 2,4%, а на ринках додала 4,8%. Із продуктів, які моніторились, лише варена ковбаса в торговельних мережах не змінила ціну, у той час як на ринку демонструвала зниження на 0,7%.

Чекаємо на нові дані Державної статистики, щоб порівняти з ними ці цифри. Але відчуття полегшення все ж відчувається…

Олексій ДОРОШЕНКО, економіст

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *