Внутрішній аудит Міноборони виявив з 2023 року порушень на понад 10 мільярдів

Команда Міністерства оборони під керівництвом Рустема Умєрова провела аудит оборонного відомства та задекларувала впровадження реформи фінансового контролю. Під час аудиту виявлено порушень на  понад 10 мільярдів гривень.

Про це в інтерв’ю Укрінформу розповів заступник міністра оборони України Юрій Джигир.

За його словами, Служба внутрішнього аудиту до кінця минулого року провела аудити таких процесів, як нарахування та виплати додаткової винагороди за безпосередню участь військових у бойових діях, закупівлі продуктів харчування для військовослужбовців, функціональне управління держпідприємствами, організація фінансового та матеріально-технічного забезпечення підрозділів Сил ТрО, а також використання ресурсів у сфері діяльності Командувань Сухопутних, Військово-Морських та Повітряних сил ЗСУ.

Під час аудиторських досліджень виявлено порушення, неефективні управлінські рішення та ризики в управлінні активами на загальну суму більше ніж 10 млрд грн. Тобто внутрішнім аудитом ідентифіковані певні можливі негативні наслідки, які потребують негайного реагування. Іншими словами, робота аудиту направлена на попередження порушень. Важливо, що певне відшкодування коштів та усунення переважної частини цих порушень організовано безпосередньо під час проведення внутрішніх аудитів. Завдяки впровадженню аудиторських рекомендацій було досягнуто економічного ефекту на загальну суму більше ніж 1,5 млрд грн.

ЗА ПІДСУМКАМИ ПЕРЕВІРОК У 2023 РОЦІ 84 КРИМІНАЛЬНІ ПРОВАДЖЕННЯ СКЕРОВАНІ ДО СУДУ, ЗА 39 ІЗ НИХ Є ВИРОКИ СУДДІВ

під час внутрішнього аудиту одного з держпідприємств Міноборони було встановлено незаконне відчуження фондів та земель цього підприємства у Києві. Завдяки злагодженій взаємодії з Головним управлінням земель оборони та фондів забезпечено скасування Міністерством юстиції України протиправної реєстрації нерухомого державного майна за комерційною структурою, яку навіть широкомасштабне вторгнення агресора не зупинило перед спокусою наживи коштом фондів оборонного відомства на десятки мільйонів гривень.

До ризикованої сфери також належать нарахування та виплати додаткової винагороди за безпосередню участь військових у бойових діях. Результати внутрішніх аудитів у військових частинах засвідчили значні суми порушень які передусім було допущено через включення до наказів командирів військових частин на виплату додаткової винагороди в розмірі 30 тис. грн військовослужбовців, які фактично завдання щодо безпосередньої участі у бойових діях не виконували.

Відсутність чітких визначень, зокрема поняття «спеціальних» завдань, було однією з причин встановлених порушень. Фактично під зазначеним поняттям командири багатьох ланок ототожнювали виконання завдань військовослужбовцями в пунктах постійної дислокації без щоденного долучення до подій, що відбувалися на сході та півдні країни.

Специфічний ризик, який з’явився уже під час ведення активних бойових дій, – це гуманітарна допомога. Від початку 2023 року третина гуманітарної допомоги не надійшла до військових частин – такі результати перевірки департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби та Служби внутрішнього аудиту вже були озвучені в медіа. Зокрема, було перевірено понад 9 тисяч фактів переміщення товарів гуманітарної допомоги на адреси 200 військових частин, водночас у понад 3 тисячах випадків не підтверджено її надходження.

Протягом 2023 року 84 кримінальні провадження вже направлені до суду, за 39 з них вже наявні вироки суддів. Санкція статті передбачає позбавлення волі від 5 до 7 років з позбавленням права обіймати певні посади, займатися певною діяльністю до 3 років, а також конфіскацію майна.

Ну і номер один – оборонні закупівлі. У цій сфері Служба внутрішнього аудиту працює за трьома напрямами. По-перше, це централізовані закупівлі, які здійснювалися відповідними структурними підрозділами Міноборони, а також спеціалізованими агенціями.

По-друге, це децентралізовані закупівлі, яким приділяється особлива увага під час кожного внутрішнього аудиту військових частин. Так, наприклад, під час внутрішнього аудиту однієї з військових частин у Чернігівській області встановлено безпідставне завищення вартості придбаних ще у 2022 році генераторів, що спричинило збитків на 37,1 млн грн. Аудит установив, що посадові особи військової частини укладали додаткові угоди з постачальниками, чим істотно змінювали умови договору. Через це вони закупили на 163 генератори менше від встановленої потреби. Водночас у період з жовтня 2022 до квітня 2023 року, коли генератори були критично потрібні військовим, більшість з них до військових частин не постачали, а накопичували на складах. Частка виданих генераторів для користування не перевищила 15% від закуплених.

По-третє, це опрацювання проєктів договорів на закупівлю товарів, робіт та послуг як проведення моніторингу, що дає змогу ідентифікувати відповідні ризики ще до укладання правочину. Так, наприклад, Служба внутрішнього аудиту провела дослідження закупівлі спеціальних навушників для військовослужбовців, під час якого ідентифіковано ризик закупівлі за завищеними цінами. Після цього представники Міноборони у ході зустрічі з переможцями аукціону домовилися про зменшення вартості товару за трьома лотами. Вжиті заходи запобігли неефективному витрачанню 11,7 млн грн з бюджету.

За рішенням міністра оборони України передбачене передання до правоохоронних органів матеріалів внутрішнього аудиту, за результатами якого виявлено ознаки шахрайства, корупційних правопорушень, нецільового використання бюджетних коштів, зловживання службовим становищем чи інших порушень, що призвели до втрат чи збитків.

У 2023 році проведено 204 внутрішні аудити. Ними встановлено втрат ресурсів на суму 1 млрд 311 млн грн. За результатами розгляду переданих до правоохоронних органів матеріалів аудитів внесено відомості про кримінальне правопорушення до ЄРДР – 67, крім того, 79 матеріалів долучено до кримінального провадження.

У І кварталі 2024 року завершено проведення 16 внутрішніх аудитів. Ними встановлено втрат ресурсів на суму понад 1 млрд 812 млн грн.

За результатами розгляду переданих до правоохоронних органів матеріалів аудитів внесено відомості про кримінальне правопорушення до ЄРДР – 5, розпочато 1 досудове розслідування у кримінальному провадженні та відкрито 1 кримінальне провадження.

Найбільша проблема на рівні міністерств – це відсутність децентралізованої управлінської підзвітності та управління ризиками

Управління ризиками – теж нова сфера, яка поки що розвивається повільно. SIGMA дійшла висновку, що переважно управління ризиками не є частиною повсякденної роботи міністерств, не є частиною планування, ухвалення рішень. Здебільшого діяльність з оцінювання ризиків лише прив’язана до виконання завдань антикорупційної програми. Натомість управління ризиками має стати інтегрованою частиною роботи відомства.

Якщо Україна налаштована рухатись в Європу, і не лише з точки зору формального членства, але і суттєво поліпшуючи управлінські підходи, переймаючи найкращі європейські практики, то оцінювання SIGMA – це наш дороговказ. Воно дає об’єктивну, структуровану оцінку того, де ми є зараз, і чесну відповідь, що потрібно змінити.

Щодо логічної, «common sense», сторони: Міністерство оборони на зараз оперує коштами понад трильйон гривень на рік. Це астрономічна сума, величезна частка економіки. Війна, що триває, має кілька вимірів, зокрема фінансово-грошовий вимір, і вона коштує великих грошей для України. Відповідно, зважаючи на те, що ми мобілізовуємо такий обсяг ресурсів, ми повинні так само в багато разів збільшити наші зусилля щодо якості управління цими ресурсами.

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *