Реклама ліків: МОЗ стверджує про свідоме маніпулювання інформацію на телебаченні

Найбільшою проблемою реклами лікарських засобів є свідоме маніпулювання інформацією про препарат та його властивості, стверджують в Міністерстві охорони здоров’я.

Фармацевтична реклама – найбільший сегмент рекламного ринку на вітчизняному телебаченні. За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення від 30% до 50% загальної кількості реклами на ТБ – реклама лікарських препаратів та медичних виробів.

В міністерстві проаналізували, що найвиразнішим показником впливу реклами лікарських засобів на пацієнтів є те, що понад 50% від усього ринку спожитих ліків у 2017 році становили симптоматичні препарати чи ліки без доведеної клінічної ефективності.

Водночас неконтрольована реклама ліків спонукає українців до самолікування та Google-терапії. За останніми даними соціологічних досліджень, в Україні майже 69% хворих займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Це призводить до збільшення випадків ускладнень, особливо у хронічно хворих пацієнтів, впливає на високі показники інвалідності і скорочення тривалості життя.

Головним болем є боротьба з підробками. За результатами проведених досліджень ВООЗ майже 10,5% всієї медичної продукції, що використовується в країнах з низьким та середнім рівнем доходів, не витримує перевірки та є фальсифікатом. Через відсутність єдиної системи моніторингу обігу ліків, в Україні неможливо визначити обсяг фальсифікованих ліків.

Проте не виключною є ситуація, коли в Україні показники кількості фальсифікованих лікарських засобів можуть бути вищими, ніж середній показник, отриманий ВООЗ.
Міністерство заявляє, що розроблено Концепцію реалізації державної політики щодо запобігання фальсифікації лікарських засобів. З 1 вересня 2019 року упаковки препаратів маркуватимуться, і за допомогою мобільного додатку, скануючи код, можна буде перевірити їх оригінальність. Додаток розробляє Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, а його запуск очікується наприкінці року. А впродовж 2019-2020 років, за міністерськими планами, реалізується пілотний проект та оцінюється його ефективність, впроваджується електронна база даних і автоматизована система проведення моніторингу обігу ліків.

Впродовж 2021-2023 років заплановано поступове запровадження обов’язкового маркування, розвиватиметься наповнення і функціонал інформаційної бази ліків. З часом її інтегрують з центральним компонентом системи eHealth, а контролюючі органи зможуть в онлайн-режимі бачити, зокрема, продажі ліків за рецептом – база даних маркувань ліків буде інтегрована з базою рецептів. Якщо препарат продаватимуть без рецепта, то контролюючі органи отримають повідомлення від системи і зможуть негайно належним чином відреагувати на цей випадок. Держава матиме реальну статистику споживання пацієнтами ліків і зможе більш точно планувати обсяги закупівель ліків та фінансування державних програм.

Тривожна тенденція: в Україні – відставання від європейських країн за показниками тривалості життя та смертності: у 2017 році різниця середньої тривалості життя в Україні та країнах Європейського союзу складала майже десять років – 71,7 та 81,9 відповідно.

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *