Автобани міністра Володимира Омеляна. Фантазії чи реальність?
Уряд затвердив Національну транспортну стратегію на період до 2030 року під назвою Drive Ukraine 2030. Усе вказує на те, що це – лише спроба влади вдати, ніби вона плідно працює.
Інфраструктурна революція. Частина I: автобани.
Наріжний камінь програми, яку керівник Міністерства інфраструктури Володимир Омелян без зайвої скромності назвав «Великою інфраструктурною революцією» – боротьба з бездоріжжям.
Тема, безумовно, актуальна. Як підрахували експерти ООН, наша країна через погані дороги щороку втрачає близько $10 мільярдів. Тут ціла низка причин: погіршується логістика, тобто більше часу марнується на перевезення товарів – зростають витрати пального на кілометр – забруднюється довкілля – хворіють працівники…
«Замість латати старі траси, треба будувати нові», – вказує одна з тез Drive Ukraine 2030. За 12 років передбачається побудувати на умовах концесії десять автобанів, які сполучать усю країну (з півдня на північ та зі сходу на захід можна буде проїхати в середньому за десять годин) і виведуть транспортні потоки до кордонів Євросоюзу.
Володимир Омелян сподівається, що будівництво першого автобану розпочнеться вже наступного року. Ним стане багатостраждальна траса від Львова до пропускного пункту Краковець на кордоні з Польщею.
Зробити цю дорогу платною намагаються ще з 1999 року. Тоді знайшовся інвестор, у 2004 році почалося будівництво, але у 2010-му, коли було виконано близько третини робіт, справа заглухла. Спочатку через відсутність в Україні відповідного законодавства – а коли таке нарешті з’явилося, з’ясувалося, що траса завдовжки 84 км буде нерентабельною: проїзд 1 кілометра коштує 12 копійок. Тобто всього – 10 гривень.
Тепер, відповідно до ухваленого на початку березня Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері будівництва та експлуатації автомобільних доріг» (його ще називають законом про концесійні дороги), за кожен кілометр водіям доведеться платити 10 євроцентів – трохи більше, ніж 3 гривні.
Трасу треба будувати з нуля (згідно із законом концесійними вважаються тільки новозбудовані, а не вже наявні дороги). Її довжина становитиме 67 км, всі роботи обійдуться загалом у $522,6 млн.
Як розповів експерт громадської кампанії «Євро-патруль» В’ячеслав Коновалов, аби платна дорога окупилася, по ній за добу має проїжджати не менше 20 тисяч автомобілів.
У випадку з автобаном Львів – Краковець добовий збір має сягати $166 тисяч. Та й у такому разі проект окупиться майже через дев’ять років. І тільки за умови стабільного інтенсивного трафіку.
«Навряд чи щодоби набереться 20 тисяч водіїв, охочих платити зайві 200 гривень», – сумнівається експерт.
Також у планах Мінінфраструктури (термінів, щоправда, не вказано) – будівництво платної дороги Київ – Біла Церква. В’ячеслав Коновалов вважає, що це єдиний проект, який може реально окупитися, адже на цьому напрямі трафік може сягнути 40 тисяч автомобілів за добу.
А решта проектів Drive Ukraine 2030 щодо розвитку мережі автошляхів викликає ще більший сумнів, ніж траса Львів – Краковець. Судіть самі.
Автобан Go Highway від Гданська до Одеси. Via Carpathia – продовження траси Одеса – Рені до Греції (яка Греція? До Ізмаїла б дорогу довести!). Якщо автобани Полтава – Дніпро та Львів – Київ – Харків гіпотетично можливі, то як у нинішніх реаліях реалізувати проекти Харків –Донецьк і Київ – Керч? Навряд чи хто у зримій перспективі ризикне інвестувати в ці ініціативи.
«Уперше Володимир Омелян представив проект стратегії ще в 2016 році, – розповідає В’ячеслав Коновалов. – Фахівці тоді дивувалися – просто набір гасел: прокласти мережу сучасних доріг, розвинути мережу аеропортів, побудувати термінали в портах. Ніякої конкретики. Ось через півтора року з’явилася хоч якась конкретика, якісь цифри. Але немає розуміння, як цього збираються досягнути. Знову набір гасел – «приймемо закони», «покращимо інвестиційний клімат» і таке інше. У стратегії найважливіше – план-графік її реалізації, із зазначенням відповідальних осіб і штрафних санкцій за відсутність результату. А цього немає».
До речі, на презентації Drive Ukraine 2030 прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що для реалізації проекту на першому етапі потрібно $90 мільярдів. Звідки візьмуться ці кошти, і що саме буде реалізовано, – очільник уряду не уточнив. А в стратегії, до речі, ще дуже багато цікавого, крім автобанів.
Про розвиток мережі аеропортів, нашу відповідь автомобілям Tesla і підвісну дорогу з Подолу на Троєщину читайте найближчим часом.
Андрій КУЗЬМІН
На фото: Пікет активістів “Авто Євро Сила” в Бориспільському районі
Фото “Українського репортера”
На цю тему читайте також
- Гройсман: 30 мільярдів виділять на дороги (+відео)
- Показали схему нової Окружної (Кільцевої) дороги навколо Києва
- Гройсман звітував у Раді про два роки свого уряду. Пояснив, чому тримає Супрун і де шукати “дороги Гройсмана” (+відео)
- Українські дороги визнано одними із найгірших у світі
- На Київщині “Авто Євро Сила” показала кладовище вбитих коліс
Відео: