Що трапилось у київському ресторані “Прага” 40 літ тому? Згадуючи Григора Тютюнника

В ніч з 5 на 6 березня, 40 років тому покінчив життя самогубством письменник Григір Тютюнник… Видавництво «Веселка», сказати б по сучасному, мало того вечора корпоратив, і святкувало Міжнародний жіночий день на ВДНГ, в ресторані «Прага».

Все було, ніби то, чудово. Випивали, закушували, весело забавлялися. Григір щойно став лауреатом престижної на той час премії імені Лесі Українки. Поєданали «жєнский день» із обмиванням лавреатства…

Григір Тютюнник.

А на ранок Україною поповзла страшна новина: Григір прийшов додому і опівночі повісився у ванній кімнаті. Лишив записку: «Досить мене мучити – помучте когось іншого. Все, що я написав, спаліть, а мене забудьте»…

Найближчий побратим Тютюнника Петро Засенко – поет, такий же «отщепєнєц», як і Григір, якого за збірку віршів «Князівство трав» радянська влада звинуватила в націоналізмі, звільнила з роботи, а весь друкований тираж збірки знищила і заборонила надалі друкуватися.

Тютюнник і Засенко завжди і скрізь були разом. А того трагічного вечора в ресторані «Прага» Петра Засенка не було. Він повернувся з Оренбурга, де тоді лиш починали офіційно вшановувати Тараса Шеченка, аж за кілька днів по трагедії, коли вже Тютюнника поховали…

…6 березня, 4 десятиліття по тому, в ошатній, але неопалювальній і студенішій за льох залі НСПУ, в самому піджачкові поверх сорочки снує свої повільні невеселі спогади Петро Засенко, а в першому ряду перед ним у теплому пальто із мохнатим шарфом на шиї сидить поет і співак Віктор Женченко. Женченко схилився до підлоги і довго щось шукає під стільцем.

— Вікторе, шо ти там шукаєш? – уриває свою бесіду Засенко.

— Да… Папка десь упала, — не піднімаючи голови, відповідає Женченко.

— Вона тобі треба? – посміхається самими очима, з незворушним обличчям Петро Засенко.

— … Весь цей час після трагедії мене тільки те й запитують: що трапилось? Чому Григір так учинив? Яких лиш припущень та найнеймовірніших версій не висувають – і що «допився», і не «пережив», бо, мовляв, замість Шевченківської дали йому премію Лесі Українки… Все це – сон рябої кобили! Я «допитував» кожного колегу з «Веселки», хто був того вечора у «Празі». Я знаю до найменших подробиць що було і як, я знаю вдачу Григіра і на що він був здатен за будь-якої пікової ситуації…

Петро Засенко і Григір Тютюнник. 1973 рік, Лубни.

Петро Засенко у холодній спілчанській залі кілька разів, ніби одиночними пострілами «вистрілював» оте своє інтригуюче — «я знаю, шо було і як», але зронивши «а», на «б» так і не спромігся, щоразу монотонно відволікаючись то на аналіз творчості Тютюнника, то на страшну добу, в яку вони жили й творили, то на пістряві тогочасні постаті, що мали вплив на творчість, на життя і смерть.

— Ну, ось щоб ви розуміли яким був Григір Тютюнник — перший-ліпший епізод, що спадає на пам’ять, а таких епізодів було по кілька чи не щодня. Приходить якось у «Веселку» зрання і каже: «Сьогодні ми йдемо до Олекси Коломійця. У нього ювілей – 50-річчя! Ми з ним колись у Харкові в одному театрі грали…»

Я віднікуюсь. Але якщо Тютюнник щось задумав, то від нього не відчепишся. І ось ми вже на Хрещатику, 21… Олекса Коломієць – натоді успішний драматург зі славою й грошима, його п’єси ставлять театри по всьому СРСР. Двері нам відкриває дружина Олекси Федотовича, а за її плечима з’являється і сам господар. «О, хлопці, добре, що прийшли, — радо обнімає нас, — проходьте». І провадить до кімнати ліворуч. А там столи попід стіною літерою «П» поставлені і вгинаються від усіляких наїдків та напитків. Ювіляр відкорковує пляшку дорогої горілки і наливає по першій. По недовгій паузі Григір зауважив: горілка, мовляв, невиданого смаку. Господар розуміє натяк і, не зволікаючи, наливає по другій. Між тим двері у коридорі весь час рипають. Гостей — сепарують. Когось роздягають і ведуть до іншої кімнати, у когось беруть квіти та подарунки, дякують і прощаються. Якраз на третю чарку до нашої кімнати запускають «відсепарованого» Миколу Зарудного. Ще випили, закусили. І ось ювіляр говорить таке: «Знаєте, хлопці, і все ніби є – слава, гроші, успіх, визнання, а на душі іноді така порожнеча, таке невдоволення, така якась безнадія, шо тікав би світ за очі». Микола Зарудний і собі: «Зі мною те саме. Нема радості, нема повноти щастя. Щось заступає перед очі, мов примара, немов пасма густого туману, через який сонце не може пробитися. Шо то воно таке? І чому воно так?»

І тут раптом Григір Тютюнник: «А я вам скажу шо то і чому. Хочете?». Двоє знаменитих драматургів невпевнено, з пересторогою, але кивають головами. «А то тому, хлопці, — каже твердо Григір, — шо ви – се*уни!»

Я сіпаю Григіра за рукав, благаю, аби згадав куди ми і чого прийшли, на що він ще з більшим запалом відповідає: «Шо ти мене сіпаєш, хіба не розумієш, що вони обоє – се*уни, але бояться самі собі в тому зізнатися». «Ну, спасибі за вітання», — каже Олекса Коломієць…

— Але що ж у «Празі» трапилось? – хтось повертає Петра Засенка до інтриги, котра зависла в холодній спілчанській залі.

Петро Петрович кількома загальними фразами згадує злощасний ресторан, а потім, ніби ненавмисне, знову «з’їзджає» з теми і довго розповідає про прокурорського чиновника, який одразу по трагедії викликав його повісткою і намагався підсунути папір, де би він своїм підписом потвердив, що Григір Тютюнник був пияк і тижнями не «просихав», на що Засенко резонно запитує прокурора: «Якщо Тютюнник тижнями не просихав, то коли він встиг стільки написати?!» Прокурор шкрябає потилицю і дивується: «То чому ж тоді повісився?!»

Від прокурора спогади Петра Засенка повертають до Мушкетика, Загребельного, Богдана Чалого, який стрічає їх на сходах Спілки, лізе обніматись, плеще по плечу і гладить спину, а Тютюнник каже, що то він так обирає місце, куди завтра ножа встромить…

Багато і смачно говорив Петро Петрович у холодній залі НСПУ, стояв у вутлому піджачкові, тоді коли всі решта повдягали пальта, ніби лиш йому не було холодно… Багато і всілякого згадував, але так і не наважився висповідатись про те, що ж, власне, трапилося в ресторані «Прага» 40 років тому. Що там такого відбулося, що так збурило Григіра Тютюнника, штовхнуло на край прірви?

Літературний критик Лариса Мороз переконана – у випадку з Тютюнником маємо не самогубство, а вбивство. То справа рук усесильного тоді КДБ. Вони не довели його, як дехто вважає, до самогубства, а підло і цинічно вбили. А сім’ю залякали. Бо що могла вдіяти слабка жінка з двома малими дітьми на руках?! Ті роки – то якраз роки активізації КДБ з її каральною машиною щодо «українського питання». За рік до того «повісився» Володимир Івасюк. Всі ці зашморги затягували кадебісти. Так, не без підстав, вважає Лариса Мороз.

Уже в кулуарах того вечора кілька жіночок, що себе не дуже афішували, а тим пак, не мали жодного бажання називатися, натякали на предмет столового причандалля з фірмовою емблемою «Праги», який буцім-то було виявлено далекого березневого вечора в кишені плаща Григіра Тютюнника…

Ті уривчасті, шепотливі репліки від нашарування стількох літ мали сумний і «веселковий» подзвін, який, здається, не минув не помічено повз гострий слух Петра Засенка, але він лишився незворушним і ніяк не відреагував…

Леонід Ісаченко, «ГРІНЧЕНКО-інформ»,«Хвиля Десни»

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *