Іран знищує докази на місці падіння українського “Боїнга”?
Іранські рятувальники використовують важку техніку для збору уламків на місці катастрофи авіалайнера МАУ. Експерти вказують, що це зробить «майже неможливим» розслідування катастрофи.
Фотографії та звіти з місця аварії, розташованого недалеко від Тегерана, показують, що за місцем падіння авіалайнера їздить як мінімум один бульдозер, збираючи уламки і потенційно знищуючи докази, які можуть допомогти точно визначити, що ж сталося з літаком, пише uazmi, з посиланням на Business Insider.
Іран стверджує, що літак розбився через технічну проблеми на борту. Але всі уряди – США, Великобританії і Канади кажуть, що літак був збитий іранською ракетою земля-повітря, посилаючись на дані, отримані від своїх розвідувальних служб. Оприлюднене відео попадання ракети також це ідтверджує. Речові докази з місця аварії можуть надати більше інформації про те, що сталося. Але в результаті таких робіт докази можуть бути знищені, вважає Джанкарло Фіорелла, дослідник групи Bellingcat.
Еліот Хіггінс, експерт Bellingcat, написав у Твіттері, що порушення уламків зробить «майже неможливим» належне розслідування аварії.
Інші, в тому числі посол США в Німеччині Річард Гренелл, фактично звинуватили Іран в приховуванні: «Напевно ніхто не знає краще, ніж іранці, як зачистити це місце до прибуття інспекторів».
Наявність важкої техніки на місці катастрофи є однією з ряду інших проблем, які ускладнюють пошук істини. Український літак був виготовлений Boeing, що спонукає США прийняти участь в розслідуванні на тлі непростих відносин з Іраном. Поки не ясно, чи дозволять США доступ до місця аварії, щоб провести власне розслідування, але CNN повідомила, що Іран запросив американців на розслідування в якості «виробника Боїнга». Проте, як пише The Wall Street Journal, організація цивільної авіації Ірану не планує передавати інформацію з «чорних ящиків» Boeing або США в ході розслідування. Про це заявив керівник організації Алі Абедзаде.
Розслідування ще більш ускладнене тим, що у в попередньому звіті іранського слідства стверджується – «чорний ящик» на борту літака, який містить дані і записи з кабіни, був пошкоджений і втратив частину своєї пам’яті, пише Associated Press. У повідомленні також зазначалося, що «від пілота не було отримано жодних радіоповідомлень про незвичайних ситуаціях».
Іранська організація цивільної авіації заперечує причетність Ірану до катастрофи. Її глава Алі Абедзаде назвав «неможливою» ймовірність того, що в літак влучила іранська ракета: «Як система ППО могла б його збити? Адже це не була зона її відповідальності».
Раніше прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо заявив, що літак «Міжнародних авіаліній України» в небі над Тегераном був збитий іранською ракетою «земля-повітря».
Також з’явилося відео можливого попадання ракети в український «Боїнг».
Президент США Дональд Трамп заявив, що сумнівається, що причиною катастрофи літака МАУ над Тегераном була технічна несправність – «хтось міг помилитись». Видання Newsweek із посиланням на джерела у Пентагоні повідомило, що американські військові мають докази того, що «Боїнг» МАУ збили сили іранської ППО.
Нагадаємо, український літак Boeing 737, на борту якого знаходилися 176 осіб, розбився вранці 8 січня в Ірані. На борту літака авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України», який зазнав катастрофи поблизу Тегерана, перебувало 11 громадян України.
Влада Ірану вважає причиною катастрофи українського літака Boeing 737 технічну несправність, яка спричинила пожежу у моторному відсіку лайнера. Український літак Boeing 737-800 NG авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» проходив технічне обслуговування 6 січня 2020 року.
Також з’явилася непідтверджена інформація, що Boeing-737 помилково збили сили ППО Ірану.
РНБО розглядає 4 версії авіакатастрофи у Тегерані, серед яких ураження зенітною ракетою ЗРК, зокрема, російського ЗРК «Тор».
9 січня комісія, що вивчає обставини катастрофи Boing 737 авіакомпанії МАУ в Ірані, оприлюднила перші результати розслідування. За попередніми даними, пілоти намагалися повернутися в аеропорт після того, як зіткнулися з технічними неполадками. Екіпаж іншого лайнера помітив пожежу на літаку Boeing-737 авіакомпанії МАУ перед тим, як той зазнав катастрофи.
Іран офіційно запросив США і Україну до розслідування авіакатастрофи лайнера МАУ біля Тегерану. Також в Ірані заявили, що Україна отримала «чорні скриньки» та початкову інформацію про падіння літака.