Чому українцям потрібні автівки за прийнятними цінами?

Роман ФЕДЬКО

24 січня власники автівок з іноземною реєстрацією перекрили Одеську та Бориспільську траси в Києві, протестуючи проти надмірно високих в’їзних мит на вживані авто з Європи. Вони вимагали ухвалити законопроект №5567 про врегулювання транзиту й тимчасового ввезення автомобілів до України з іноземною реєстрацією, що дозволило б не розмитнювати транспорт з іноземними номерами, а натомість власники автівок платили б щорічно до бюджету відсоток від митного збору.

Мітингувальники заблокували дві смуги руху, підпалили шини, цим самим утворивши затори. Можна, звісно, піддати сумнівам такий формат протесту, однак проблемі, яку підняли власники авто, вже не один рік, адже українськими шляхами їздять сотні тисяч авто, не зареєстровані в державі, а це мільйонні суми несплачених мит до державного бюджету.

Виникає цілком логічне запитання: що змушує наших співвітчизників шукати можливостей обійти митне та податкове законодавство держави, і що лежить в основі такої колективної закононеслухняності десятків тисяч українців?

Причина доволі проста, і вона лежить на поверхні – це ціна на авто в Україні. Ні для кого не є секретом, що ціна на – увага! – вживані автомобілі в Україні є найвищою в Європі, а якщо врахувати розмір середньої заробітної плати в нашій державі, то перспектива придбати уживане авто пересічному українцю зводиться до мізерного мінімуму, або взагалі неможлива.

Розмір мита на такі авто непомірно високий. Приміром, у Польщі на спеціалізованих сайтах, де пропонують авто, що були у використанні, він коливається від 100 до 5000 євро, в залежності від марки авто, моделі, року випуску та технічного стану.

На сайті наших західних сусідів otomoto.pl існує цілий величезний каталог авто різної цінової категорії. Задля експерименту можна підібрати на свій смак будь-яке авто, причому гарної, а інколи й відмінної якості. Наприклад, авто AUDI A6 C5 2003 року випуску з об’ємом дизельного двигуна 2.5 л можна придбати за 11 000 злотих, що дорівнює 2 716 доларів США, аналогічне авто в Україні буде коштувати від 8 500 доларів США, і це вам ще пощастить, якщо знайдете саме за такою ціною, зазвичай таке ж авто в гарному стані коштуватиме від 10 тис. доларів США.

Ще один приклад: Volkswagen Passat 2005 року випуску з об’ємом дизельного двигуна 2.5 л можна знайти за 9 000 злотих, або 2 230 доларів США, натомість в Україні, після сплати всіх мит, такий автомобіль коштуватиме від 6 000 доларів США, якщо, знову ж таки, пощастить знайти таке авто, за такою ціною і такої якості, яку пропонують у Польщі…

Аналогічні приклади можна наводити й далі, однак суть зрозуміла: у країнах ЄС, зокрема в Польщі, де мінімальна заробітна плата – близько 1 000 доларів США, можна придбати якісне авто за кілька (2–3) заробітних плат. Чи можливе таке для більшості пересічних громадян за нинішніх цін на авто та розмірів зарплат? Думаю, це питання риторичне…

Нинішні керманичі ще раз продемонстрували, як вони «дбають» про українців. Розміри комунальних платежів, мита на вживані авто, ціни на продукти харчування за мінімальної зарплати у 3200 грн на місяць стали непідйомними для більшості українців.

Авто, які в Європі стали засобом пересування, у нас – недоступна розкіш… Аргументація автомобільних лобістів, що законопроект №5567 підірве ринок автомобілів в Україні, не піддається жодній логіці та критиці. Про який захист автомобілебудівної галузі може йти мова, коли у нас в державі не існує закритого циклу виробництва вітчизняних легковиків?

Наші відомства, структури, служби та державні мужі, які мають можливість використовувати всі механізми і важелі, й гадки не мають, як позбавити або пом’якшити податковий тягар.

Скажу відверто, я не знаю, чи бачили лобісти «вітчизняного автомобілебудування» законопроект №5567 і чи обізнані з ним пересічні громадяни. Більше того, можливо, не всі співвітчизники і розуміють суть вимог протестувальників.

Так от, ні для кого не секрет, що всі «латиші», «поляки» і «німці» у нас їздять за двома основними схемами: тимчасове ввезення і транзит.

Перший варіант полягає в тому що іноземець завозить авто в Україну на рік, а потім на капоті пише доручення про передачу права користування українцеві. Через рік автомобіліст шукає іноземця, який зробить перезаїзд. Слабкий бік схеми в тому, що не може іноземець нашому громадянину передати авто в користування. Однак хто саме завіз авто, поліція перевірити не може – в неї немає доступу до митної бази.
Другий варіант – транзит.

Ввозить автомобіль громадянин України, але свідомо погоджується на незручність: що п’ять днів йому потрібно перетинати кордон або сплачувати штраф – 8,5 тис. грн. Хтось платить, хтось не платить (є варіанти – можна поставити авто на довгостроковий ремонт чи судитися), а більшість їздять і створюють величезні затори на пунктах пропуску.

Для держорганів така кількість «іноземців» теж створює масу незручностей: нікому штраф виписати в разі відеофіксації порушення, масова відсутність страховок, та й злочинці зараз не підробляють номери, а просто беруть авто з іноземною реєстрацією – і кінців не знайти.

Саме ці чинники плюс активність автолюбителів (пам’ятаєте масові перекриття пунктів пропуску на заході і півночі країни цієї осені?) змусили порушити цю тему на самих верхах. І ось у результаті багатомісячних переговорів 21.12.2016 р. було зареєстровано законопроект №5567 «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо врегулювання транзиту і тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування)».

Тож яка суть законопроекту №5567?

Цей законопроект передбачає введення нового формулювання: «Умовне часткове звільнення від оподаткування». Тобто, сплативши офіційно визначену законом суму, автовласник може легально використовувати для власних потреб автомобіль без його розмитнення.

Під дії нових правил потрапляють лише транспортні засоби (легкові, вантажні авто до 3,5 т, причепи до них і мотоцикли), яким більше 7 років. Автомобілі, яким менше 7 років, мають бути розмитнені за пільговим або повним акцизом.

Вартість «річного платежу» становить у 2017 році 2,4% від повної вартості розмитнення. З кожним роком розмір «платежу» буде збільшуватися і до 2019 року складе 6% від повної вартості розмитнення.

Для прикладу: Volkswagen Caddy, 2.0 л, 2006 року вартує 4900 євро. Повна вартість розмитнення – 6870 євро. Абонемент на 2017 рік буде коштувати – 165 євро, на 2018 рік – 176 євро, а на 2019 рік – 294 євро.
Як це практично буде діяти? Українець для себе зможе завезти за новими правилами один автомобіль, другий завозиться після вивезення першого.

Оплата річного абонемента відбуватиметься на митниці при в’їзді, після закінчення року виїжджати непотрібно – оплатити наступний внесок можна в будь-якому відділенні митної служби. Аби легально їздити, до техпаспорта і страховки додається ще митна декларація, яка також є дозволом на експлуатацію.

Старі схеми будуть жорстко придушуватися: після введення нових правил «транзит» дозволятиметься лише при заставі у розмірі повного розмитнення, а тимчасове ввезення буде можливим винятково для негромадян України.

Перевірками витіснять усі авто, які не сплатили «абонплату» і не мають митної декларації. Автомобілі з простроченим терміном ввезення будуть вилучатися швидко і за спрощеною процедурою.

Так само забороняється використовувати авто, завезене з «умовним частковим звільненням від оподаткування» з комерційною метою, за це штраф – 34 000 грн.

І, найголовніше, законопроект №5567 передбачає звільнення учасників АТО від сплати за ввезення автомобіля з іноземною реєстрацією. Як заявив народний депутат від партії «Воля» Юрій Дерев’янко, «ми пропонуємо, щоб наші хлопці, які повертаються з АТО, мали можливість один раз безкоштовно завезти один автомобіль у такий спосіб і ним користуватися».

Він підкреслив, що законопроект №5567 не стосується ринку нових автомобілів.

«Ті, хто дуже переживають, що це підірве наш автопром чи ринок нових автомобілів, що будуть зловживання, нехай заспокояться. Це не стосується нових автомобілів. Це не стосується автомобілів Євро-5 (від п’яти років і більше). Наш законопроект стосується саме того сегменту, який сьогодні і так існує в Україні, – автомобілів семи років і більше», – пояснив нардеп.

Отже, підсумуємо основні пункти законопроекту №5567:

1. Українські громадяни матимуть можливість і право тимчасово ввозити автомобілі з іноземною реєстрацією в Україну.

2. Необхідно буде сплачувати за це кошти до державного бюджету (приблизно від 120 до 250 і більше євро на рік), залежно від автомобіля.

3. Протягом 2 місяців із дня набрання чинності закону всі автомобілі, що мали певні порушення по митниці, зможуть пройти офіційну процедуру оформлення тимчасового ввезення, сплативши кошти.

4. Громадяни України, декларуючи тимчасове ввезення автомобілів, відповідальні за свій транспорт, а всі правоохоронні органи отримають можливість контролювати власників таких авто, що поліпшить безпеку.

Звісно, даний законопроект не є ідеальним і бездоганним, однак його автори спробували максимально прописати прозорі правила користання автомобілем без розмитнення, які будуть вигідними і простому автомобілісту, і державі.

Сподіваюся, що прийняття та бездоганне дотримання пунктів законопроекту №5567 сприятимуть наведенню порядку на дорогах та отриманню додаткового доходу з машин, які зараз або ховаються, або переповнюють пункти пропуску, оскільки саме прості громадяни, власники авто, зацікавлені в цьому.

 

Фоторепортаж на цю тему див. ТУТ

Роман Федько

Роман Федько

Історик, учасник АТО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

5 × four =