Захмарні ціни на бензин. Хто відповість?

Ціни на бензин і дизпаливо стрибають догори майже щодня.

Антимонопольний комітет нарешті звернув увагу на здорожчання. Синхронність підвищення роздрібних цін на світлі нафтопродукти протягом вересня не бачив лише сліпий. Чекали втручання фахівців, які б підтвердили чи спростували наявність у діях учасників ринку антиконкурентних узгоджених дій. Вони мали визначити, чи є зговір…

З метою з’ясування протиправних дій учасників ринку, які призводять до порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в Антимонопольному комітеті нині проводять відповідне дослідження. Задля з’ясування всіх обставин спрямували запити до Державної фіскальної служби про надання інформації щодо обсягів та вартості імпорту світлих нафтопродуктів для визначення наявності чи відсутності дефіциту пального на вітчизняному ринку.

Від Міністерства економічного розвитку та торгівлі антимонополісти хочуть дізнатися про зміну попиту і пропозиції на бензини моторні та дизельне паливо. Річ у тім, що саме Мінекономрозвитку проводить аналіз стану та тенденцій економічного і соціального розвитку України та складає загальнодержавні баланси попиту і пропозиції за основними видами промислової продукції, продовольчих та паливно-енергетичних ресурсів.

Від Міністерства енергетики та вугільної промисловості АМК затребував інформацію щодо прогнозованих цін на світлі нафтопродукти та причини, які могли спровокувати підвищення цін на бензини та дизель. Саме це відомство забезпечує формування і реалізує державну політику в нафто-газопереробному комплексі та зобов’язане проводити моніторинг відповідних ринків з метою аналізу і прогнозування їх розвитку. А ще наглядати за суб’єктами господарювання, у яких рівень роздрібних цін є найвищим, і отримувати пояснення причин, через які їх підвищено.
Тільки після отримання усіх цих матеріалів Антимонопольний комітет зробить висновок про виявлення на ринках бензинів та дизельного палива ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції і вживе відповідних заходів.

«Ми відстежуємо цю тенденцію й бачимо зростання цін, ­ заявив голова комітету Юрій Терентьєв під час круглого столу з питань розвитку конкурентних відносин на ринках енергоносіїв. – За попередньою інформацією, частково це пов’язано із зупинкою на капітальний ремонт Мозирського НПЗ. Зараз ми запитуємо інформацію від міністерств, але також ведемо паралельні дії з більш глибокого вивчення цієї ситуації».
Очільник відомства також додав, що однією з причин здорожчання пального може бути очікування трейдерами зростання закупівельних цін. Дехто з аналітиків ринку такої ж думки. Мовляв, зростання цін обумовлено збільшенням вартості нафтопродуктів на європейському ринку, за ціновими індикаторами якого працює український ринок. Чому він не працював за цими індикаторами, коли в Європі ціна на нафту падала, ніхто не згадує.

Не пояснюється й запізніла реакція контролюючих органів. Адже про те, що на вітчизняному ринку пального щось не гаразд, стало зрозуміло після різкого подорожчання зрідженого газу одразу на третину ще в середині серпня. Однак такий стрибок не знайшов жодного відгуку у владних кабінетах. Хоча рік тому здорожчання зрідженого газу на 1 гривню протягом доби одразу помітили в Антимонопольному комітеті й обіцяли розібратися.

Нині реакція інша. Експерти пов’язали це з дефіцитом, який зникне після диверсифікації поставок. Оскільки досі ми імпортуємо майже половину всього газу для вітчизняних автомобілів з Росії (країни-агресора), а вона 2017 року дозволила торгувати з Україною зрідженим газом тільки «Роснефти», то її виробничих потужностей забракло, щоб задовольнити наші потреби. Не виручила й Білорусь через ремонт свого заводу.

Але ж зрідженим газом проблема не вичерпалася. У вересні ціни стрімко поповзли вгору на всі види палива і на всіх заправках (13 вересня майже на 1 грн, 18-го – на 50 коп., 23-25 вересня — на 30-60-70 коп. за літр). Аналітики пояснили зростання цін збільшенням вартості нафтопродуктів на європейському ринку. Знайшли виправдання й миттєвому здорожчанню попри наявність запасів: трейдери піднімають ціни на АЗС для того, щоб мати можливість купити нове паливо за високими закупівельними цінами.

І це ще не всі факти «за». Укріплення долара, яке тільки-но почалося, також сюди прив’язали: дизель і бензин на 90% валютні товари. Тож і надалі їх вартість буде зростати разом з курсом долара. І дарма, що «зелений» до цього кілька місяців падав, на ціни на заправках тоді він чомусь не хитав.

Щоправда, у ціновому паливному шаленстві є голос експерта Геннадія Рябцева, який звертає увагу на те, що 20% пального в Україні – вітчизняного виробництва. Однак і на нього ціни зросли на стільки ж, як і на імпортне, хоча тутешні продавці менше залежать і від курсу гривні, і від нафтових котирувань.

Словом, наразі запитань більше, ніж відповідей. Особливо з огляду на те, що подорожчання пального стосується не лише водіїв. Судячи з кількості автівок на дорогах, воно їх ще не дістало. А ось рикошет по споживчих товарах, які перевозять автотранспортом, матиме куди більший ефект і захлесне мільйони людей, що ледве зводять кінці з кінцями.

Олександр ВИГОВСЬКИЙ

Малюнок Олега СМАЛЯ

Редакція

Редакція “Українського репортера”