Космотуризм, Blue Origin та Virgin Galactic. Погляд з Америки на космічну гонку мільярдерів

Космічна гонка мільярдерів в самому розпалі і Річард Бренсон, засновник компанії Virgin Galactic (він, до речі, схожий на Зафода Біблброкса, президента Галактики з фільму «Автостопом по Галактиці») нарешті злітав на своєму ракетоплані в космос або майже в космос.

Ну, не дотягнув трохи до лінії Кармана, що вважається кордоном оного, але чи так вже це важливо? Лінія отримала ім’я американського вченого Теодора фон Кармана, який визначив, що на висоті 100 кілометрів аеродинамічна авіація стає неможливою – швидкість, необхідна для створення підйомної сили, стає більшою за першу космічну.

20 липня ракета New Shepard відправила на висоту 107 кілометрів капсулу з конкурентом Бренсона – Джеффом Безосом, засновником компанії Blue Origin. Обидві компанії борються за одну мету – запускати людей і наукові експерименти в суборбітальні польоти, коли корабель перетинає кордон космосу і атмосфери, але не виходить на навколоземну орбіту.

Virgin Galactic (заснована в 2004 році) і Blue Origin (2000 рік) мають намір серйозно розширити ринок космічного туризму, дуже поки нерозвинений, і в майбутньому сподіваються запропонувати клієнтам орбітальні польоти.

Більш того, фонд Gateway Foundation планує відкрити перший у світі готель в космосі Voyager Station вже в 2027 році! У готелі будуть працювати ресторани, бари, тренажерні зали і концертні майданчики. Мандрівники зможуть зупинитися в одній з вілл або зняти звичайний номер. Побудований у формі тора діаметром 200 метрів з 24-ма модулями з житловими приміщеннями, він буде обертатися, що забезпечить комфортну гравітацію.

Саме поняття межі космічного простору і атмосфери Землі (вона ж лінія Кармана) залишається предметом суперечок. За визначенням FAI, Міжнародної авіаційної федерації, вона знаходиться на висоті 100 км (див. вище), хоча за новими даними для апаратів різної конструкції може варіюватися від 66 до 88 кілометрів. Цей факт став три роки тому приводом для FAI запропонувати колегам з Міжнародної астронавтичної федерації (IAF) обговорити можливість «приспустити» кордон космосу до 80 кілометрів, але ніякого формального рішення організації досі не прийняли.

Американські військові і NASA вважають, що астронавт – це людина, яка здійснила політ на висоті вище 50 миль (80,47 км). Тому члени екіпажу ракетоплана VSS Unity, який злітав на висоту 86 кілометрів, а також сам Річард Бренсон вже отримали значки «комерційних астронавтів». Blue Origin, на відміну від свого конкурента, не потребує того, щоб уточнювати кордону космосу як за американськими мірками, так і міжнародним.

Для туристичних польотів Blue Origin використовує одноступеневу ракету, яка несе герметичну пасажирську капсулу. Висота в зборі 15 м, діаметр 3,7 м. Ракета оснащена киснево-водневим двигуном ВЕ-3 з тягою 490 кілоньютонiв і здатна повертатися на Землю, що робить її багаторазовою.

Капсула розрахована на шість чоловік, кожен з яких має можливість розглядати те, що відбувається за бортом в величезне прямокутне вікно. Для порівняння – кабіна VSS Unity також розрахована на шість пасажирів, які можуть спостерігати Землю через дюжину невеликих круглих ілюмінаторів. На піку польоту, під час стану невагомості, пасажири зможуть пересуватися по капсулі, тримаючись за поручні, яких в VSS Unity немає.

Ще одна відмінність New Shepard від ракетоплана Virgin Galactic – весь політ проходить в повністю автоматичному режимі, в той час як VSS Unity управляється пілотами.

У разі нештатної ситуації пасажирів New Shepard повинна врятувати аварійна система відведення капсули від ракети, яка раніше тричі успішно пройшла випробування – на стартовому майданчику, під час максимальних навантажень на зльоті ракети і вже після відділення від неї. Є запас надійності і у парашутної системи – капсула здатна сісти на двох з трьох парашутів. Ракетоплан Virgin Galactic системою аварійного порятунку не володіє, і в разі аварії пасажирам доведеться повертатися на Землю самостійно за допомогою індивідуальних парашутів.

Політ New Shepard проходить наступним чином. Через приблизно три хвилини після старту ракети на висоті 40 кілометрів від неї відділяється капсула. Після цього ракета приземляється в кількох милях від стартової позиції, а капсула, продовжуючи за інерцією набирати висоту, на 2-3 хвилини залітає за лінію Кармана, а потім падає назад на Землю.

Через 9 хвилин після старту автоматика випускає три парашути, і капсула робить м’яку посадку на швидкості близько 45 сантиметрів в секунду, короткочасно запустивши наприкінці гальмівний двигун. Весь політ займає близько 11 хвилин, з них чотири хвилини пасажири проведуть, насолоджуючись невагомістю.

По суті, політ New Shepard схожий з польотом першого астронавта США Алана Шепарда на кораблі «Меркурій-Редстоун-3» в 1961 році – звідси і назва системи. New Shepard вже зробила кілька успішних безпілотних польотів, в одному з яких на борту капсули був манекен.

Тепер в космос на четвертій моделі ракети NS-4 вирушили люди: засновник компанії Blue Origin Джефф Безос; його брат Марк Безос; 82-річна Уоллі Фанк (Wally Funk) – льотчиця, яка в 1961 році пройшла відбір за програмою жінок-астронавтів (відомої в ЗМІ, як «Меркурій-13»).

NASA в ті роки жінок в якості кандидатів офіційно не розглядало, програма була згорнута, і ніхто з цієї групи в космос так і не потрапив. Фанк – наймолодша з 13-ти жінок, які пройшли тоді відбір. Через 60 років її мрія здійснилася. Плюс 18-річний студент Олівер Деемен (Oliver Daemen) – син мільярдера і засновника нідерландської інвестиційної компанії Somerset Capital Partners, який спочатку планував полетіти сам, але вирішив летіти наступним рейсом.
Таким чином, після польоту з капсули вийшли наймолодший і найстарший астронавт у світі. Що стосується загадкового і досі неназваного початкового переможця аукціону, який отримав право злітати в космос разом з Безосом і виклав за це 28 мільйонів доларів, то він вирішив летіти на New Shepard іншим разом.

Обидві компанії вже отримали офіційні дозволи на пілотовані запуски, так що продовжать підготовку до початку подальших туристичних польотів. Черга на борт ракетопланів Virgin Galactic вже досить значна – як мінімум 600 осіб віддали за квиток 250 тисяч доларів (серед них Ілон Маск).

Компанія обіцяє, що повезе перших клієнтів в космос після того, як проведе ще два випробувальні польоти. Клієнтам Blue Origin доведеться викласти за політ близько 500 тисяч доларів. При цьому поки невідомо, чи буде компанія створювати нову версію системи на зміну NS-4, а Virgin Galactic – робити новий ракетоплан.

Підготовка до польоту на New Shepard не займе багато часу – всього чотири дні. Пасажири повинні важити від 49,9 до 108,9 кілограмів, бути ростом від 152,4 до 193 сантиметрів, витримувати перевантаження від 3 g (під час зльоту) до 5,5 g (під час посадки), бути здатними піднятися на сім сходових прольотів менш ніж за 90 секунд і провести до 90 хвилин в замкнутому просторі.

Крім людей, в суборбітальний політ можна відправляти і наукові експерименти. 11 липня на борту ракетоплана VSS Unity разом з Річардом Бренсоном були пробірки з резуховидкою Таля (модельний організм з роду трав’янистих рослин сімейства капустяних) – частина експерименту NASA, який вивчає вплив мікрогравітації на рослини. Декоративно, але рекламно.

Космотуризм з російською специфікою

У Росії суборбітальним туризмом планувала зайнятися компанія «Космокурс», яка розробляла комплекс з одноступінчастої ракети і семимісного корабля. Однак навесні цього року вона, як усіма і очікувалося, оголосила про закриття через низку складнощів і високих фінансових ризиків.

Втім, своєрідним туризмом можна вважати затію Дмитра Рогозіна, одіозного керівника Роскосмосу, послати на МКС актрису і оператора для зйомок фільму з робочою назвою «Виклик». Серед продюсерів сам Рогозін і Костянтин Ернст… Політ заплановано на осінь 2021 року на російському транспортному пілотованому кораблі «Союз МС».

Якщо пам’ятаєте, компанія SpaceX Ілона Маска мала намір зняти перший в світі бойовик в космосі з Томом Крузом у головній ролі, а оскільки Рогозін дуже ревниво ставиться до слави Маска, в Росії ж взагалі надзвичайно люблять бути першим у всьому (з вакциною Срутнік V, наприклад, так поспішали, що не провели необхідних етапів випробувань і досі не можуть надати Європейській медичної комісії документи, необхідні для сертифікації), то в наявності пихата спроба випередити SpaceX.

В принципі, фільми це добре, хоча і вони в Росії виходять погано, біда лише в тому, що заради цього поламали всі плани польотів на МКС і роботи космонавтів, а кінотуризм (гроші підуть дуже чималі, так, за політ американців на «Союзах» брали під кінець по 90 з гаком мільйонів доларів з людини) буде оплачено з бюджету. Як то кажуть, два світи …

Постскриптум. Оскільки ж російський багатостраждальний модуль «Наука» має після виведення 21 липня на низьку опорну орбіту численні проблеми i не може увімкнути двигуни, то про нього писати не будемо.

Юрій КІРПІЧОВ

 

Юрій КІРПІЧОВ, США 

Like

Юрiй КІРПІЧОВ

Спеціальний кореспондент "Українського репортера" в США


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *