Що буде з цінами на бензин?

З 1 січня 2018 року в Україні набула чинності вимога Технічного регламенту до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палив, якою заборонено обіг бензинів і дизпалива стандарту Євро-4.

Згідно з цим документом, схваленим Кабміном ще 1 серпня 2013 року, стають протиправними будь-які торгові операції з паливом стандарту Євро-4.

Аби зрозуміти, в чому суть, нагадаємо, що кожна наступна цифра у маркуванні палива означає вищу якість. Скажімо, стандарт Євро-4 допускає вміст сірки в бензині та дизпаливі не більш ніж 50 ppm, а Євро-5 встановлює максимально допустиму планку для сірки на рівні лише 10 ppm.

Ніхто не сперечатиметься, що якісніше пальне не лише менше шкодить моторові автомобіля, а й довкіллю і, звісно ж, – усім нам. До того ж слід нагадати, що компанія «Укргазвидобування» перейшла на виробництво палива стандарту Євро-5 ще в другій половині 2016 року, а Кременчуцький НПЗ – на початку 2017 року. Тобто це на користь ще й вітчизняному товаровиробнику.

Фахівці у ЗМІ аналізують це нововведення з різних боків. Приміром, експерт ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук переконаний, що для споживачів нічого не змінюється, адже Євро-4 в Україну не завозять уже понад 8 місяців.

Але це стосується лише так званого легального імпорту. І таких «але» у цій сфері кілька. Передусім ціна. Ще у грудні минулого року вартість бензину марки А-95 вперше перевищила позначку 30 гривень за літр. З початком нового року паливо на українських заправках продовжило дорожчати.

Нині все це пов’язують з обвалом гривні. Однак і до того, коли національна грошова одиниця стояла, як вкопана, цифри на табло АЗС несамовито стрибали. Але тоді під тиском громадськості врешті «прокинувся» Антимонопольний комітет і пригрозив пальчиком. У середині грудня 2017 року міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик повідомив, що його відомство спільно з Антимонопольним комітетом створили комісію, яка проаналізує можливу змову щодо підвищення цін компаніями, які продають світлі нафтопродукти. 21 грудня АМКУ почав розслідування на ринку пального, запідозривши мережі АЗС ОККО і WOG у можливих узгоджених антиконкурентних діях.

Однак, попри такі грізні застороги, в деяких мережах, у тому числі й ОККО та WOG, ціни на бензин А-95 перевищили 31 грн за літр. Серед причин, які називають знавці ринку, сезонне здорожчання.

Експерт у сфері енергетики Андрій Герус переконаний, що конкуренція на вітчизняному ринку нафтопродуктів досить гостра і монополії немає. Коливання цін він пояснює тим, що напередодні зими нафтопродукти традиційно дорожчають, а навесні ціни можуть трохи знизитися. Проте є й інші, вагоміші фактори впливу: курс гривні й акциз. Якщо одне падає, а інше зростає – паливо неодмінно здорожчає.

Не вельми оптимістичний прогноз і від аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка: якщо вартість еталонного сорту нафти Brent досягне 100 дол. за барель, то середня ціна бензину А-95 в Україні досягне позначки 37,4 грн за літр, а вартість дизельного палива – 35,5 грн за літр. Це в середньому, а ще ж плюс накрутки операторів – і ціна літра А-95 може перевалити за 40 грн. Й оскільки Україна ніяк не впливає на ситуацію на світовому ринку нафти, то наша влада має подбати про зміцнення курсу гривні та зниження податкового тиску.

Отож, що буде далі – спрогнозувати важко.

Знавці ринку одностайні лише в тому, що ціни на паливо повзтимуть й далі вгору.

Розходяться вони лише в темпах зростання. Аби не гадати на кавовій гущі, доцільніше навести не конкретні дати і цифри, а причини ймовірного здорожчання. Тож на перше місце аналітики ставлять зростання курсу долара. Мовляв, кожні 10 копійок падіння курсу гривні тягнуть за собою майже 7 копійок зростання вартості бензину. Й оскільки політика Національного банку непрогнозована, то нафтотрейдери, плануючи свої витрати, закладають у ціну пального ще й ризики коливання курсу гривні. .

Директор спеціальних проектів науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев прогнозував здорожчання палива після першої декади січня, посилаючись на «мертвий сезон» з 20–22 грудня до 10–12 січня, протягом якого не відбуваються оптові торги нафтопродуктами. Тому АЗС в Україні нібито не встигнуть відреагувати на ті зміни, які відбулися на світовому ринку (нафта за цей час встигла подорожчати від 62 до 68 доларів за барель).

Та де там: ціни випередили прогноз й не стали чекати закупівлі нових партій та змін на світовому ринку нафти і нафтопродуктів.

Уже 9 січня в деяких мережах, приміром, у вже згадуваних ОККО і WOG, ціни на бензин А-95 перевищили 31 грн за літр. Станом на 14 січня 2018 року вартість цієї марки палива в п’яти областях України перевалила за 30 грн, а на деяких заправках (Shell, WOG) становила відповідно 33, 25 та 32,95 грн.

Літр бензину категорії А-95 у середньому по Україні 16 січня, вранці, коштував 29,84 грн. Залежно від заправок ціна на це пальне коливається від 27,69 грн до 31,99 грн. Літр дизельного палива обійдеться у середньому в 27,51 грн (від 25,52 грн до 29,49 грн), газ – 12,65 грн (11,50 – 13,79 грн).

Середні ціни на пальне на українських АЗС у гривнях за літр (Сайт ТСН)

14.04. 16 08 .09.16 01.12.16 20.06.17 28.12.17 15.01.18 16.01.18  Дата
20,48 ;22,39; 23,28; 25,22; 28,90; 29,17; 29,84  А-95
17,50;18,49; 20,60; 22,74; 26,29; 26,91; 27,51  Дизпальне
8,10; 11,50; 12,15; 10,40; 12,75; 12,90; 12,65  Автогаз

Олександр ВИГОВСЬКИЙ

Редакція

Редакція “Українського репортера”