Міністр Володимир Омелян відповів компанії “Tesla” власним електрокаром

Згідно із затвердженою Кабміном Національною транспортною стратегією Drive Ukraine 2030, через 12 років частка електрокарів в Україні досягне 50% усього автопарку. З огляду на те, що сьогодні їх у нас лише частки відсотка, такий прогноз – вельми дивний.

Інфраструктурна революція. Частина II: електромобілі

Ще дивнішою видається обіцянка збудувати щонайменше два (тобто їх може бути і три, і десять) заводи з виробництва електромобілів. На яких у подальшому передбачається випускати ще й електричні автобуси, вантажівки, літаки, ба навіть кораблі.

Та облишмо відверто утопічні проекти авторів Стратегії-2030 щодо повітряного і плавучого електротранспорту – повернімося до автомобілів.

Експерти інформаційно-аналітичної групи Auto-Consulting дійшли невтішного висновку: зарубіжним інвесторам виробництво електрокарів в Україні невигідно.

По-перше, непривабливий інвестиційний клімат (через непередбачуване законодавство та бойові дії на Донбасі). По-друге – велике податкове навантаження, якщо порівнювати із західними країнами.

За інформацією асоціації «Укравтопром», свого часу (ще до агресії Росії) в Україні думали відкрити свої заводи Mercedes-Benz, Ford, Renault, Opel, Fiat, Chrysler, Citroen, IVECO, MAN, Hyundai, KIA, а також більшість китайських автовиробників. Але не склалося – всі вони пішли до країн, де інвестиційний клімат сприятливіший, а позиція держави в автомобільній галузі чітка та прогнозована.

Приклад до речі: нещодавно корпорація Geely, автомобілі якої довгий час збиралися у Кременчуці, вирішила збудувати завод в Білорусі. І навіщо їй тепер Кременчук?

Виробляти електромобілі самотужки – теж не вихід. Навіть якщо знайдеться місцевий інвестор. Від 1 січня 2018 року імпортерів електрокарів звільнено від сплати ПДВ й акцизного збору, тож тепер вони можуть економити 20% вартості авто.

А ось для нашого виробника електромобілів ПДВ не скасовано (цілком імовірно, тому що таких поки ще немає). Тобто закордонний електрокар виявиться набагато дешевшим від вітчизняного.

За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, у Верховній Раді зареєстровано проект закону про 15-річну стратегію розвитку електротранспорту (там якраз ідеться про скасування ПДВ), який має стимулювати виробництво електромобілів і акумуляторних батарей. Але коли ще той закон ухвалять. Якщо ухвалять узагалі.

У будь-якому разі, поки що рентабельніше імпортувати електромобілі, аніж їх виробляти. Але попит на них в Україні все ще мінімальний.

Незрозуміло, де лагодити, як щось зламається, і скільки це коштуватиме. Знову ж таки – нерозвинена зарядна інфраструктура: станцій недостатньо, та й не до всіх електромобілів вони пасують. Тобто зарядитися, звичайно, можна, але це буде довго й неякісно та погано вплине на термін служби акумуляторних батарей.

При цьому в стратегії Drive Ukraine 2030 є розділ Smart roads, присвячений будівництву інтелектуальних доріг для безпілотного транспорту. А це навіть не електрокари – масове виробництво таких автомобілів на Заході почнеться тільки у 2021 році.

На розумних трасах має діяти система контролю Big Data – сукупність інформації з різних джерел, в основному мобільного зв’язку: хто куди їде, з якою швидкістю тощо. Крім того, передбачено пілотну дорогу, яка генерує електроенергію – машина заряджається, поки їде певною ділянкою.

Хоча нам, звісно, бодай десять простих автобанів до 2030 року побудувати.

Настільки фантастичний проект Мінінфраструктури з електромобілями пояснюється просто. У Німеччині, Нідерландах і Норвегії (на черзі й інші країни ЄС) уже оголосили, що через 5-7 років буде припинено виробництво автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння.

Потім – поступова відмова від експлуатації таких машин, перехід на електрокари, далі – перехід на безпілотні авто. В ідеалі – відмова від власного автомобіля. Його, звичайно, купити буде можна, але податки запровадять такі, що ліпше цього не робити.

Усе це має статися до 2030 року. Ось Міністерство інфраструктури й вирішило показати, що йде в авангарді передових європейських ідей, прописавши у Стратегії багато цікавого про електромобілі, безпілотними та розумні дороги.

А чи буде все це насправді – зовсім неважливо.

Примітка. З Вікіпедії

Tesla Inc (до 1 лютого 2017[4] – Tesla Motors) — американська автомобільна компанія-стартап із Кремнієвої долини. Орієнтована на дизайн, виробництво та продаж електромобілів та компонентів до них.

Названа на честь всесвітньо відомого електротехніка й фізика Ніколи Тесли. Серед інвесторів компанії — засновники Google Ларрі Пейдж та Сергій Брін, а також один із засновників платіжної системи PayPal Ілон Маск.

Андрій КУЗЬМІН

Фото із сайту 24tv.ua

Першу частину матеріалу “Інфраструктурна революція” читайте тут: 

Like

Андрій КУЗЬМІН

Журналіст


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *