Хто і яким чином у Києві лобіює інтереси велосипедистів

Потужно заявила про себе Асоціація велосипедистів Києва (АВК), яка є експертним центром та громадським об’єднанням, що працює над перетворенням Києва на зручне і безпечне місто для пересування велосипедом. «Український репортер» розповідає про сьогодення асоціації.

Богдан Лепявко: «Вирішили скористатися закордонним досвідом»

Аби посилити голос велоспільноти та допомогти зробити Київ європейським містом, до Асоціації велосипедистів може долучитись кожен, незалежно від того, є в нього велосипед чи ні.

– Спочатку це була волонтерська структура, – розповідає голова АВК Богдан Лепявко. – Кілька років вона проіснувала саме в такій формі. Ми писали звернення, проводили акції, описували проблеми і шукали шляхи розв’язання (хоча б гіпотетичні).

Усе робили у вільний від основних занять час, і, звісно, про системність в роботі не йшлося. Вирішили скористатися закордонним досвідом. У 2011-2012 роках АВК, за прикладом аналогічних організацій в країнах Євросоюзу, почала шукати і таки знайшла фінансування для своєї діяльності. Нині левова частка фінансування організації – гранти від донорів, передусім Єврокомісії.

А ще – внески членів АВК, надходження від бізнесу, волонтерів та партнерів. І допомога ця не лише фінансова. Хтось надає консультаційно-експертну допомогу як у сфері велотранспортної політики, так і організаційного розвитку АВК, підтримує проведення Велофоруму та Європейського тижня мобільності.

А хтось консультує щодо аналізу та розробки нормативних актів, які стосуються велосипедного руху; впровадження на державному рівні програм фінансування розвитку велосипедної інфраструктури; правового регулювання обладнаних місць для паркування або ж безкоштовно розробляє соціальну рекламу чи збільшує ринок продажу та прокату велосипедів.

Анастасія Макаренко: «Мета – створення комфортного міста»

– Ми є найвпливовішим посередником серед міських ініціатив, – каже директорка Асоціації велосипедистів Києва Анастасія Макаренко. – І це не самооцінка, а дані дослідження мережі взаємодії міських ініціатив та організацій, проведеного у п’яти містах (Києві, Харкові, Львові, Одесі та Івано-Франківську). Метою нашої організації є створення комфортного міста з врахуванням інтересів велосипедистів.

Діяльність можна умовно розділити на кілька напрямків: лобіювання інтересів користувачів велосипеда в КМДА, створення велоконцепції, вплив на транспортні та інфраструктурні рішення влади, заохочення бізнесу сприяти працівникам, що їздять на велосипедах: встановлювати велопарковки, проводити флешмоби «Велосипедом на роботу», велопаради, конкурси тощо.

Приміром, дні «Велосипедом на роботу» стали регулярними і вже набули статусу всеукраїнських флешмобів, які кілька разів на рік збирають від 200 до 500 велосипедистів. Щорічними стали й тематичні велопаради.

Скажімо, ініціативу Києва (Велопарад дівчат) підтримали в десятках міст України. Став популярним у столиці й Європейський тиждень мобільності, у рамках якого організовують велопішохідні зони та низку інших заходів. Традиційною є участь АВК у міських фестивалях, під час яких популяризуються переваги руху на велосипеді й навіть пропонується скористатися безкоштовним велопрокатом.

Важливим є проведення щорічного конкурсу «Велопрацедавець року» задля заохочення компаній, які створили найкращі умови для працівників, що хочуть використовувати велосипед для поїздок на роботу. До конкурсу долучаються не лише приватні компанії, а й департаменти міської ради та державні відомства. У співпраці з корпорацією «Артеріум» розроблено та відкрито рекреаційні маршрути столиці завдовжки 30 кілометрів.

Вони доступні для всіх. А ще є вечірні велоекскурсії по Києву, під час яких можна побачити цікаві місця столиці. За рекомендацією АВК встановлені зручні та якісні велостоянки біля будівлі КМДА, уряду, на набережній на Поштовій площі, біля 42 закладів “МакДональдз”. За ініціативи або підтримки асоціації велостоянки відкрили 20 інших бізнесів в Києві. Асоціація розробила рекомендації про облаштування велопарковок біля магазинів, закладів харчування та офісних приміщень, які доступні онлайн.

Валерія Думанецька: «Пріоритет – безпека на дорогах»

– Серед пріоритетів велоасоціації не лише популяризація одного з найекологічніших транспортних засобів, а й безпека київських велосипедистів, – наголошує координаторка з допомоги постраждалим у вело-ДТП Валерія Думанецька. – Наше співробітництво зі службою «Мотохелп» забезпечує термінову медичну, правову та психологічну допомогу велосипедистам, які потрапляють в аварії. Асоціація перераховує 10 відсотків членських внесків «Мотохелпу», аби забезпечити таку підтримку.

А ще, починаючи з 2011 року, АВК проводить велошколи з безпеки руху, де всі охочі можуть навчитися їздити  містом згідно з Правилами дорожнього руху. Статистика свідчить, що в Києві з 2014 року по серпень 2017 року сталося 146 628 ДТП, в яких загинуло 523 людини, травмовано 9064 людини. Серед них випадків наїзду на велосипедистів – 240, загинуло 14 велосипедистів, причому половина – цьогоріч, що більше, ніж за останні три роки разом узяті.  Недарма велоспільнота столиці встановила перед мерією велосипед-привид, який має нагадувати міській владі про необхідність рішучих дій щодо безпеки учасників руху.

АВК намагається тісно співпрацювати з міською владою Києва. Зокрема розроблено велосипедну концепцію столиці. На її основі міська адміністрація напрацювала програмний документ, який регулюватиме розвиток та популяризацію велотранспорту в Києві. Велоконцепція чекає на ухвалення в Київраді та подальшу реалізацію.

Ксенія Семенова: «У Стратегії – про розвиток велотранспорту»

– Справжнім досягненням стало внесення питання велотранспорту до Стратегії розвитку Києва до 2025 року, – наголосила координаторка роботи АВК по Києву і радниця міського голови з розвитку велосипедної інфраструктури Ксенія Семенова. -Асоціація велосипедистів Києва доклала до цього чимало зусиль, залучившись підтримкою жителів міста та німецьких експертів.Транспортну складову стратегії повністю переписали, зробивши акцент на підвищенні безпеки дорожнього руху та сталому розвитку громадського і велосипедного транспорту.

Однак останнім часом спостерігається тривожна тенденція. Після будівництва веломаршруту Троєщина – Європейська площа, який у АВК вважають першим зразком якісної велоінфраструктури в Києві, міська влада загальмувала ці роботи. Тому в зверненні АВК до мера Києва Віталія Кличка йдеться про те, що за наявності масштабного фінансування, яке виділяє Київрада на ремонти та реконструкції вулиць, ремонти відбуваються за застарілими стандартами: без облаштування місць паркування автомобілів, пріоритетності проїзду громадського транспорту, сучасної інфраструктури для велосипедистів та пішоходів.

Веломаршрути довжиною 240 кілометрів

Працює АВК й на національному та міжнародному рівнях. Зокрема долучається до проведення щорічних конференцій «Велофорум», на які збираються велоактивісти, представники мерій, транспортні інженери, архітектори, а також іноземні експерти. Бере участь у підготовці пропозицій та зауважень до Закону «Про дорожній рух та його безпеку», внесенні змін до будівельних стандартів України (ДБН) з метою зробити можливим проектування зручної і безпечної велосипедної інфраструктури. Надає допомогу меріям інших міст у плануванні та створенні велосипедної інфраструктури.

Сама АВК є членом Європейської федерації велосипедистів (ECF) – найбільшої у світі велосипедної організації, що об’єднує майже 50 велоорганізацій. Координаторка роботи АВК по Києву Ксенія Семенова стала членом Ради і віце-президенткою ECF. Київську велоасоціацію визнано однією з найуспішніших молодих велоорганізацій в Європі разом з двома іншими з Польщі та Італії.

У найближчій перспективі АВК очікує на ухвалення проекту велоконцепції Києва. У ній пропонується закласти кошти на проектування та будівництво першочергових веломаршрутів (240 км), облаштування велопарковок біля шкіл та громадських закладів, проведення кампаній з популяризації велотранспорту.

Усе це має посприяти тому, що протягом 2017-2020 років велосипедні поїздки Києвом мають становити щонайменше 2 відсотки від усіх інших, а кількість велосипедистів зрости до 55 000 (нині є не більше 7 тисяч в погожий день). І це не цифри, взяті зі стелі. Саме такі показники закладено в Стратегії Києва-2025, ухваленій цього літа в Київраді.

Олександр ВИГОВСЬКИЙ

Фото Олексія ІВАНОВА

На цю тему читайте також тут

Велоспорт. Ну, за “Київську сотку”!

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *