Яйце не просте, а «золоте». Знову дорожчає цей продукт

Олексій ДОРОШЕНКО

Є підстави говорити про картельну змову на ринку виробництва курячих яєць. Насамперед деяких із найбільших виробників.

За останні роки ми були свідками безпідставного зростання вартості гречки та курячого м’яса, що було наслідком зловживань та картельною змовою.

Антимонопольний комітет порушував справи за цими фактами, зокрема щодо гречки у травні 2016 року. Про зловживання на кожному з цих ринків активно звертала увагу й Асоціація постачальників торговельних мереж. Однак результатів розслідувань немає й досі, і, можливо, це й породжує бажання гравців інших галузей також штучно підвищувати ціни.

Розглядаючи ринок курячих яєць, є всі підстави говорити про те, що він працює за неринковими правилами. Ціна на цей продукт протягом року то підвищується до максимуму, то знов падає після зниження споживчого попиту та зменшення експорту. Однак цього січня ціна, замість того, щоб падати після досягнення піку, демонструє стабільність і навіть ріст.

Аналіз даних останніх трьох років показує, що цього року цінова тенденція відрізняється від двох попередніх. Так, у січні 2016 року ціна, за даними державної статистики, на курячі яйця знизилася на 16%, із 24,3 грн за десяток до 20,4 грн. У січні минулого року ситуація повторилася. У грудні на хвилі попиту ціну піднімають, а потім вона падає. Січень 2017 року показує падіння вартості цього продукту на 11%, тобто з 21 грн – до 18,6 грн за десяток.

Однак цього року державний моніторинг фіксує зростання вартості на 2%, із 30,2 грн до 30,8 грн за десяток. Але з урахуванням зміни методики розрахунку, бо вартість яєць 1–2 категорій тепер прирівняно до середньої ціни вищої категорії, можна говорити про 18% зростання, із 26 грн до 30,8 грн за десяток.

Отже, про можливу картельну змову говорять збіг ситуації на ринку та інсайдерська інформація.

Необхідно, щоб Антимонопольний комітет, перевіряючи виробників курячих яєць, дослідив ціни, за якими їх продають магазинам й оптовим покупцям у нашій країні, та експортні ціни. Якщо з’ясується, що експортні ціни є значно нижчими за продаж на внутрішньому ринку, то є всі підстави говорити про антиконкурентні дії. Отже, чекаємо на висновки Антимонопольного комітету.

Олексій ДОРОШЕНКО, генеральний директор Асоціації постачальників торговельних мереж

Like

Редакція

Редакція “Українського репортера”


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *