Адмірал Дональд Трамп та його флот

Юрiй КІРПІЧОВ
Юрiй КІРПІЧОВ

Ще претендентом у президенти США наш рудий Нельсон вiд нерухомостi та дiвочої краси закликав до скорочення бюджетного дефіциту, державного боргу і (де логiка?) до посилення збройних сил. У тому числі ВМС. На борту новітнього авіаносця «Джеральд Форд» він казав, що саме кораблі можуть «продемонструвати американську міць у найвіддаленіших країнах світу», що американські авіаносці – це оплот демократії і важливий інструмент американської дипломатії.

Трамп запропонував масштабну програму розвитку військового флоту, вiн хоче довести кількість великих кораблів вже до 2030 року з 274 до 355, авіаносців – до 12 і збільшити штат ВМС з 330 тисяч до 380 тисяч чоловік!

Хоча Defense News зазначає, що поки неясно, які саме кораблі нова адміністрація збирається будувати, пріоритети програми чітко не визначені. До того ж Трамп відразу наступив на граблі власного виготовлення.

Але по черзi. Трамп обіцяє модернізувати значну кількість крейсерів УРО (з керованою ракетною зброєю) класу «Тикондерога» з тим, щоб вони могли перехоплювати балістичні ракети. Фінансувати будівництво підводних човнів типу «Вірджинія» з крилатими ракетами і «стратегів» «Колумбія».

Збільшити флот есмінців класу «Арлі Берк», хоча їх і так близько 70, а за Обами було прийнято рішення з 2016 р. закласти третю серію, в 24 одиниці. Не забуті і LCS (Littoral Combat Ships, прибережні бойові судна), футуристичні швидкісні тримарани Freedom LCS-1 і Independence LCS-2. I довести авiаносний флот до 12 одиниць.

Здавалося б, що за проблема побудувати ще пару атомних авіаносців для лідера світового військового кораблебудування, класичної авіаносної держави, верфі якої печуть їх як пиріжки? Але не все так просто.

Історія з тим же «Джеральдом Фордом» тягнеться ось уже дев’ятий рік. Довго за американськими мірками, бо це первісток в класі великих інноваційних кораблів. З «Джоном Кеннеді» піде веселіше, він закладений в 2014 році, а заступить на службу в 2020-му, замінивши знаменитого «Нимица», головного корабля відомої серії авіаносців. Ну а в 2018 році відбудеться закладка «Ентерпрайза», і в 2020-му він замінить «Дуайта Ейзенхауера».

Цим плани обмежувалися. Задум полягав у тому, щоб на місце старого корабля приходив новий і в найближчі півстоліття постійно мати 10 авіаносців. І якщо треба до 2030 року довести їхню чисельнiсть до 12, то вже майже завтра слід закласти відразу три авіаносці! При тому, що кожен корабель коштує понад $10 мільярдів. Ці суми треба заздалегідь закласти в бюджет, та й верф у Ньюпорт-Ньюс, якою б вона не була потужною, навряд чи потягне таке навантаження. І зверніть увагу на мультиплікативний ефект, одна така «дрібниця» тягне за собою іншу.

Бо військовий флот надзвичайно дорогий! 10 мільярдiв – це тільки за будівництво авіаносця. А літаки, а паливо, боєприпаси для них? А особовий склад, утримування корабля і будівництво берегової інфраструктури для нього? Або взяти пiдводнi човни: «Вірджинія» коштує $3 мільярди, «Колумбія» – $5 млрд. Супересмінець Zumwalt виявився в результаті настільки дорогим ($7,5 млрд, i це не межа), що плани будівництва 32 таких кораблів урізали спочатку до 24, а потім і зовсім до трьох. Порівняно невеликий корабель прибережної зони LCS-2 коштує під мільярд, а основа флоту, найчисленніший клас кораблів, есмінці «Арлі Берк» вже понад $2 млрд кожний.

Спорудження 80 великих кораблів потребує великих грошей. Якщо рахувати по $3 млрд за корабель, а так воно приблизно і вийде, то маємо 240 млрд. Але до 2030 року з флоту спишуть більше сотні кораблів, і щоб довести його склад до 355 одиниць, треба буде побудувати не 80 кораблів, а під 200. Можете переконатися самі за допомогою плану Обами на 2017–2046 роки, який розглядається в Бюджетному управлінні Конгресу США. Згідно з ним для доведення складу флоту до 308 одиниць потрібно купити 254 кораблі. Трампу треба куди більше i ранiше. Так що розраховану нами суму доведеться як мінімум потроїти, і вона підкотить до трильйона!

До речі, аналіз зазначеного плану Бюджетне управління вивісило на своєму сайті ще 21 лютого, i якби Трамп знайшов час ознайомитися з ним, то, можливо, не став би поспішати з гучними заявами, що видають не так турботу про країну, як бажання похвалькуватися і втерти носа Обамі…

Далi збільшення корабельного складу тягне за собою зростання витрат на утримання, ремонт і модернізацію флоту, так що бюджет ВМС доведеться збільшувати приблизно на третину, а то й більше. Бо зараз він нiяк не покриває невідкладних потреб, а за проектом на 2017 рік його знову хотіли урізати до 164,9 млрд. Недарма шеф Пентагону в надії на обіцянки Трампа дав вказівку підготувати обґрунтування для перегляду бюджету. При цьому моряки підкреслювали, що в першу чергу потрібні кошти на утримання, а не на будівництво нових кораблів.

І на закінчення обіцяні граблі. Для посиленого корабельного будування потрібні додаткові контингенти інженерів і робочої сили. Однак найняти їх не дає… Трамп! Його меморандум від 23 січня забороняє наймання нових федеральних службовців. Заборона вдарила в першу чергу по збройних силах, де наймані цивільні фахівці становлять 7–8% від загальної чисельності.

Пентагон вже через тиждень схопився за голову i опублікував перелік 16 занять, які було виключено з-пiд дії меморандуму. Серед них і корабели. Але було підкреслено, що мова йде тільки про винятки, які будуть робитися після уважного вивчення і лише в разі «абсолютної необхідності для виконання обов’язків МО щодо забезпечення національної безпеки».

Так що проблему не вирішено, ВМС чекають від Конгресу підтвердження штату фахівців для посиленого кораблебудування і пріоритетів у виборі кораблів. Та й необхідність самої програми посилення флоту викликає великі сумніви – американський флот без того найсильнiший у свiтi i його нелегко утримувати. I якби ж то мова йшла лише за флот. Боюся, наш Нельсон взявся за справу, що далеко за межами його компетенції…

Юрiй КІРПІЧОВ, США (спеціально для “Українського репортера”)

Малюнок Олега СМАЛЯ


Юрiй КІРПІЧОВ

Юрiй КІРПІЧОВ

Юрiй КІРПІЧОВ, США (спеціально для “Українського репортера”)

  • Дякую. Було інтересно прочитати.